پرورش اندام مینیاتوری انسان روی تراشه در پروژه «هومو تراشه‌ها»

به گزارش ایسنا، دانشمندان با حمایت مالی وزارت دفاع و موسسه ملی بهداشت آمریکا، امیدوارند بتوانند کل بدن انسان را روی تراشه تولید کرده و عملکرد بدن انسان را تقلید کنند.

 

آن‌ها تاکنون توانسته‌اند ریه‌ها، روده‌ها و کبدهایی به کوچکی سر انگشت را روی تراشه پرورش دهند.

 

این محققان مدعی هستند که از این فناوری می‌توان برای کمک به آزمایش درمان‌های دارویی جدید و اقدامات مقابله‌ای برای سلاح‌های شیمیایی بهره برد.

 

برای مثال یک گروه از دانشمندان در مؤسسه ویس در دانشگاه هاروارد توانسته‌اند مغز استخوان را روی یک تراشه برای بررسی تأثیرات تابش سازگار کنند.

 

امید است که همه این اندام‌ها بتوانند به یکدیگر متصل شده و از سیستم زیستی حقیقی یا حتی کل بدن انسان تقلید کنند. این موجودات مبتنی بر تراشه توسط برخی کارشناسان این حوزه، «هومو تراشه‌ها» نام گرفته‌اند.

 

یک پروژه تحت حمایت سازمان پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) قصد دارد تعداد 10 اندام یا بیشتر را به هم متصل کند.

 

بر اساس اعلام سازمان دارپا، این کار می‌تواند برای بررسی ایجاد اقدامات مقابله‌ای برای حملات زیستی و شیمیایی و همچنین داروها و واکسن‌های جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

محققان در پروژه دیگری که بودجه آن توسط مرکز ملی علوم انتقالی پیشرفته در آمریکا تامین شده، قصد دارند چهار تراشه اندام را به یکدیگر متصل کند.

 

بافت‌های سه‌بعدی بصورت لایه‌ای درون تراشه‌های پلاستیکی به اندازه یک کارت حافظه رایانه پرورش داده می‌شوند. هر تراشه حاوی کانال‌های ریزی هستند که از ساختار اندام تقلید کرده و از سلول انسان پر شده‌اند. مواد غذایی توسط خون جاری در کانال‌ها به این اندام‌ها منتقل می‌شود.

 

محققان دانشگاه هاروارد توانسته‌اند کلیه، روده، مغز استخوان و ریه را با استفاده از این روش روی تراشه تولید کنند.

 

ماه آینده آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا قرار است برنامه‌هایی را برای یک طرح 18 میلیون دلاری به منظور متصل کردن کبد روی تراشه با تراشه‌هایی شبیه‌ساز غشای جنین، غدد پستانی و اندام در حال رشد اعلام کند.

 

هدف از این کار، بررسی تاثیر آلاینده‌های محیطی مانند دیوکسین و بیسفنول A بر متابولیسم این اندام‌ها پس از پردازش شدن این مواد توسط کبد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا