دولت ایران در تلاش برای معکوس کردن فرایند خشک شدن دریاچه ارومیه است

به گزارش ایرنا، گری لوییس روز چهارشنبه در مراسم امضای سند همکاری اجرای فاز دوم احیای دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی افزود: کل منطقه خاورمیانه از جمله ایران با چالش های محیط زیستی مواجه است.

وی ادامه داد: یکی از چالش های محیط زیستی ایران وضعیت دریاچه ارومیه است که برخی معتقدند بهتر است دریاچه خشک و نمک های آن برداشت شود در حالی که می دانم اکثریت مردم به چنین پیشنهادی جواب ' نه ' می دهند و بر حفظ آن تاکید دارند.

لوییس افزود: زمان زیادی طول کشید تا دریاچه ارومیه آب خود را از دست داد بنابراین زمان زیادی هم نیاز دارد تا آب مورد نیاز دوباره به دریاچه برگردد که رسیدن به این وضعیت نیازمند همکاری همه جانبه است.

وی ادامه داد: در 10 سال گذشته و در فرایند پروژه احیای تالاب های ایران سازمان ملل متحد همکاری های خوبی داشته است و اکنون نیز گروه های دیگری به این پروژه پیوسته اند که دولت ژاپن یکی از آنها است .

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: دولت ژاپن در فاز اول پروژه احیای دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی مبلغ یک میلیارد دلار اختصاص داد و اکنون در فاز دوم نیز مبلغ یک میلیون دلار به اجرای این پروژه اختصاص داده است.

وی افزود: اجرای این پروژه به صورت پایلوت است و تا پایان سال 2015 حوضه تحت پوشش این پروژه به 10 درصد کل حوضه تحت کشت دریاچه ارومیه خواهد رسید و اگر این کار درست انجام شود 185 میلیون متر مکعب آب در این حوضه صرفه جویی می شود که می تواند وارد دریاچه ارومیه شود.

لوییس تاکید کرد: البته ما در زمینه دریاچه ارومیه به ارقام میلیونی نیاز نداریم بلکه باید به فکر ارقام میلیاردی باشیم بر همین اساس آماده همکاری بیشتر و جلب مشارکت بخش های مختلف هستیم.

همچنین احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انجام احیای دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی با همکاری دولت ژاپن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا علاوه بر کمک های مالی موجب ایجاد انگیزه بین جوامع محلی شده است و این موضوع را مطرح می کند که این دریاچه متعلق به تمام دنیا است.

وی افزود: دراین پروژه مردم و سازمان های مختلف برای اولین بار در کنار هم به کمک دریاچه ارومیه آمدند و سازمان ها و وزارتخانه های مختلف از جمله نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در کنار هم قرار گرفتند.

کیخا گفت: شاید تاکنون اقدامات پراکنده ای در زمینه کشاورزی پایدار انجام شده بود اما با اجرای این پروژه این کار به صورت متمرکز و کنترل شده انجام شد و توسعه کشاورزی پایدار شتاب بیشتری گرفت.

وی افزود: بر این اساس مسوولان ذیربط تاکید کردند که باید در کشاورزی از روش سنتی به سمت کشاورزی پایدار حرکت کنیم زیرا 40 تا 50 میلیارد متر مکعب بیشتر آب برای کشاورزی نداریم.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده است. دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

این دریاچه حددو 95 درصد آب خود را از دست داده است و دولت با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه در صدد احیای آن است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا