آلودگی هوا بیماری اوتیسم را تشدید می کند

زینب بهشتی فر در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیماری «اوتیسم»، (درخودمانده)، عملکرد مغز را دچار اختلال می کند و این امر باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات و ناهنجاری های مختلف شده و در نهایت مهارت های اجتماعی و ارتباطی فرد را محدود می کند.

وی گفت: این بیماری از بدو تولد همراه کودک است و در سه سال اول زندگی و رشد او بروز می کند.

بهشتی فر ارتباطات غیرطبیعی کلامی؛ تکرار کلمات، انجام حرکات و فعالیت های کلیشه ای و تکراری،عدم تمرکز، ناتوانی در ایجاد ارتباط و تعامل اجتماعی، ناسازگاری با افراد غریبه و ناتوانی در دوست یابی را از جمله ویژگی های کودکان اوتیستیک عنوان کرد.

وی افزود: کودکان اوتیستیک اگر چه علاقه مند به انجام کارهای عملی هستند اما از لحاظ تئوری توانایی پایینی دارند و در انجام بازی های تخیلی رشدی از خود نشان نمی دهند و تنها با یک شی ء عینی بازی می کنند.

این کارشناس کودکان استثنایی عوامل وراثتی و محیطی را از جمله علل بروز بیماری اوتیسم ذکر کرد و ادامه داد: تاکنون عامل اصلی این بیماری، شناخته نشده و بر اساس پژوهش های انجام شده، جهش ژنتیکی و عامل محیطی باعث ایجاد بیماری اوتیسم می شود.

بهشتی فر بیان کرد: بیماری های مختلف در دوران بارداری؛ استرس، فشار روانی، استفاده از داروهای خاص، عامل اقتصادی؛ فقر تغذیه در دوران بارداری و آلودگی هوا؛ وجود سرب و جیوه در هوای آلوده، استفاده طولانی مدت از تلفن همراه و قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس، امواج ماهواره ای و استفاده از جیوه برای پرکردن دندان در هنگام بارداری به دلیل جهش ژنتیکی که در پی دارد، از دیگر عوامل ایجاد بیماری اوتیسم است.

کارشناس کودکان استثنایی افزود: این سموم خطرناک می توانند مستقیم بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته، به فعالیت های عصبی آسیب برساند و باعث ایجاد ناهنجاری های طیف اوتیسم شود. 

*ارتباط شرط اصلی آموزش کودکان اتیستیک

بهشتی فر گفت: کودکان اوتیستیک از لحاظ ارتباطی بسیار ناتوان هستند و درک آنان از پدیده ها با افراد دیگر متفاوت است و برای ارایه آموزش به این کودکان ابتدا نیازمند برقراری ارتباط با آنان هستیم.

وی صبوری، علم و تخصص مربوط به بیماری اوتیسم را لازمه برقراری ارتباط با کودکان اتیستیک دانست و افزود: اگر نتوانیم با این کودکان ارتباط برقرار کنیم و وارد دنیای آنان شویم، هر آموزشی که به آنان بدهیم بی اثر خواهد بود.

این کارشناس کودکان استثنایی و اوتیستیک ادامه داد: کودکان اوتیستیک، ترس از غریبه و حضور در اجتماع دارند و متخصصان به اعضای خانواده هایی که کودکان اوتیستیک دارند آموزش می دهند که چگونه با فرزندانشان ارتباط برقرار کنند.

*تحصیل 300 دانش آموز اوتیستیک در شهر تهران 

بهشتی فر گفت: در سه مدرسه؛ غرب، شرق و شمال شهر تهران توسط نیروهای متخصص به 300 دانش آموز اوتیستیک خدمت ارایه می شود و این دانش آموزان به صورت رسمی آموزش می بینند.

وی با اشاره به نقش رسانه ملی در معرفی بیماری اوتیسم افزود: بیماری اوتیسم در جهان عمری 50 ساله و در ایران عمری 10 ساله دارد اما بسیاری از خانواده های ایرانی به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک آگاهی و شناختی از این بیماری ندارند و فرزندان خود را به این دلیل از درمان و تحصیل محروم می کنند.

این کارشناس کودکان استثنایی و اوتیستیک گفت: بیماری اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است و متاسفانه این میزان در حال افزایش است.

بهشتی فر یادآور شد: برای مقابله با بیماری اوتیسم مادران در دوران بارداری ضمن داشتن تغذیه سالم و مفید، قرار نگرفتن در معرض اشعه ایکس و استفاده کمتر از تلفن همراه باید از هوای آلوده که سرشار از گازهای خطرناک سرب و جیوه است، به دور باشند.

وی گفت: استفاده از مواد غذایی ارگانیک و طبیعی، پروتئین و ویتامین دی در دوران بارداری، تغذیه کودک با شیر مادر، سخن گفتن با کودک از بدو تولد و انجام بازی های مناسب سن کودک نیز از جمله راهکارهای کاهش بیماری اوتیسم است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا