تولید پودر مصنوعی که جایگزین بافت استخوان می‌شود

مسعود رشیدی، یکی از مجریان این طرح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: این پودرنانویی( کلسیم فسفات) به دلیل سازگاری زیستی زیاد به طور گسترده‌ برای درمان نواقص و بازسازی بافت استخوان کاربرد دارد.

وی افزود: این پودر هنگام ایجاد ضایعه در بدن و تخلیه استخوان آسیب دیده استفاده می شود تا داربست مشابه بافت استخوان شکل بگیرد؛ زمان ایجاد ضایعه این پودر همراه با دارو یا هر مواد مورد نیاز دیگر وارد بدن می شود و در نهایت بافت شکل استخوان را به خود می گیرد.

وی اظهار کرد: در این طرح داروی مورد نظر هر بیمار می تواند در بدن انتقال یابد. به عنوان مثال این پودر با ابعاد نانویی می تواند دارویی مانند انسولین را برای بیماران دیابتی حمل  و به قسمت مورد نظر منتقل کند تا از افزایش میزان قند جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون این طرح به ثبت اختراع رسیده و تست حیوانی  این طرح روی موش جواب مثبت داده و مراحل آزمایش های انسانی اش در حال سپری شدن است. پیش بینی می شود تا 2-3 سال آینده با اعلام نتایج مثبت آزمایش های انسانی این طرح به تولید انبوه و صنعتی برسد.

وی تصریح کرد: همچنین ما در کنار این پودر نانو ساختار، محلول شبیه سازی شده بدن (SBF) را تولید کردیم. این محلول برای بررسی میزان زیست سازگاری و واکنش بدن نسبت به این پودر و مشخص نشدن واکنش سمی در بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به وجه تمایز این محصول نسبت به نمونه های مشابه داخلی گفت: هم اکنون یکی از شرکت‌های داخلی  موفق شده‌اند، بافت استخوان فرد فوت شده را جایگزین استخوان آسیب دیده کنند اما ما در این طرح از روش سنتزی یا شیمیایی استفاده کرده ایم.

وی درباه معایب این روش گفت : ما تاکنون در مرحله آزمایشگاهی با مشکلی مواجه نبوده‌ایم اما ممکن است این طرح در تست انسانی همراه با واکنش هایی در داخل بدن باشد.