کاهش زمان انجام فرآیندهای پتروشیمی با نانوکاتالیست

 کاتالیست افزایش دهنده سرعت واکنش است و انجام بسیاری از واکنش‌های شیمیایی در بسیاری از صنایع بدون استفاده از کاتالیست کند و زمان‌بر خواهد بود از این ‌رو، تولید بسیاری از فرآورده‌های شیمیایی بدون استفاده از کاتالیست مقرون‌به‌صرفه نیست.

برخی از کاتالیست‌ها از ترکیبات گران‌قیمت ساخته می‌شوند که این امر نیز می‌تواند یکی از موانع تولید به ‌صرفه‌ برخی محصولات پتروشیمی باشد.

در این راستا محققان یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه به ‌منظور کمک به تولید داخلی ترکیب شیمیایی DPR که یک ماده پرکاربرد در صنعت پتروشیمی و تولید لاستیک است، یک نانوکاتالیست قابل بازیافت تولید کرده‌اند.

دکتر رامین مصطفی لو، از محققان این طرح با اشاره به میزان مصرف سالیانه‌ ماده‌ فعال سطحی DPR در صنعت و میزان خروج ارز ناشی از واردات این ماده گفت: میزان مصرف این ماده در داخل کشور در حدود 2 هزار و 500 تن در سال است که تمامی آن وارداتی بوده و منجر به خروج سالیانه حداقل 8 میلیون دلار ارز از کشور می‌شود.

وی با تاکید بر این که با تولید صنعتی نانوکاتالیست پالادیوم تثبیت ‌شده بر روی سطح کربن فعال در آینده‌ای نزدیک گام بزرگی در مسیر تولید داخلی ماده‌ DPR برداشته خواهد شد، ادامه داد: استفاده از این نانوکاتالیست منجر به کاهش هزینه‌ تولید DPR در مقایسه با نمونه‌ خارجی خواهد شد ضمن آن که زمان انجام فرآیند تولید DPR از 6 ساعت به 2 ساعت تقلیل می‌یابد.

مصطفی‌لو ظرفیت مورد انتظار تولید این نانوکاتالیست را 7 هزار تن در سال عنوان کرد و افزود: کاتالیست نانو ذرات پالادیوم تثبیت‌شده بر روی کربن فعال با توجه به ویژگی‌های کاتالیزوری منحصربه‌فرد پالادیم، علاوه بر صنعت پتروشیمی، می‌تواند در صنایع دیگری نظیر داروسازی و صنایع شوینده مورد استفاده قرار ‌گیرد.

این محصول موفق به دریافت گواهینامه آزمایشی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا