کشف ارتباط سندرم خستگی مزمن و سیستم گوارشی

پزشکان برای مدت ها درباره سندرم خستگی مزمن به تحقیق پرداخته اند. این سندروم در واقع شرایطی است که در آن فعالیت عادی و روزانه منجر به خستگی ناتوان کننده ای می شود که حتی با استراحت هم از بین نمی رود. یکی از جنبه های اصلی این بیماری این است که هیچ نشانه ای برای ردیابی آن وجود ندارد و تشخیص آن به آزمایش های طولانی مدت انجام شده توسط یک پزشک متخصص نیازمند است. به تازگی و برای اولین بار محققان دانشگاه کرنل (Cornell University) توانسته اند عوامل بیولوژیکی این بیماری را در باکتری های روده و عوامل میکروبی التهابی در خون شناسایی کنند.

مائورین هانسون (Maureen Hanson) به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در این باره بیان کرد که: «کار ما نشان داد که باکتری های روده افراد مبتلا به سندروم خستگی مزمن طبیعی نیست و شاید به علائم گوارشی و التهاب پیشرفته در قربانیان این بیماری منجر شود. علاوه بر این، تشخیص ناهنجاری های بیولوژیکی انجام شده توسط ما ارائه دهنده شواهد محکمی در برابر مفهوم ریشه روانی داشتن این بیماری است.»

لودویک گیلوتوکس به عنوان راهبر این تحقیق نیز در این باره بیان کرد: «در آینده می توانیم شاهد این باشیم که روش یاد شده به عنوان مکملی برای دیگر تشخیص های غیر تهاجمی عمل می کند اما اگر درباره میکروب های روده و بیماران اطلاعات بهتری داشته باشیم احتمالا می توانیم با کمک تغییر رژیم غذایی افراد و با استفاده از پروبیوتیک هایی مانند فیبر در رژیم غذایی به درمان این بیماری کمک کنیم.»

منبع: science20