رتبه جهانی ایران در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به 96 ارتقا یافت

 محمود واعظی روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: سند چشم انداز 20 ساله نظام رسیدن به جایگاه سوم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه و داشتن جایگاهی مناسب در سطح جهانی را برای کشور پیش بینی کرده است که آمار منتشر شده از سوی اکونومیست نشان می دهد اکنون به جایگاه مناسبی رسیده ایم.
وی به روند تحول های صورت گرفته در 10سال اخیر در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: تحول های بسیار عظیمی در فناوری اطلاعات و ارتباطات بوجود آمده که تاثیر بسیار زیادی در سیاست، فرهنگ، اقتصاد و ابعاد مختلف زندگی مردم گذاشته است .
واعظی افزود: وضعیت تلفن همراه در سال 2000 میلادی درجهان 100 میلیون دستگاه بود که امروز به 7 میلیارد رسیده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد کاربران اینترنت جهان را در سال 2000 نزدیک به 400 میلیون نفر عنوان کرد و گفت: اکنون این رقم به 3 میلیارد و 200 میلیون نفر رسیده که رشدی 8 برابری را نشان می دهد.
وی این تحول ها را ناشی از تغییر تکنولوژی عنوان کرد که به سرعت در جهان تاثیر گذار بوده است.
واعظی گفت: اگر 10 شرکت بزرگ جهان در سال 2000 میلادی مورد بررسی قرار گیرند یکی از آنها در ارتباط با آی سی تی فعال بوده است. این تعداد در سال 2006 به چهار شرکت افزایش یافته و امروز از 10 شرکت بزرگ دنیا هفت شرکت در بخش آی سی تی فعال هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روند تغییر در محتوا را ابتدا صوت عنوان کرد که در هفت سال گذشته دیتا هم به آن اضافه شد و امروز جهان با چندرسانه ای مواجه است.
وی به روند تغییر تکنولوژی ارتباطی اشاره کرد که ابتدا شبکه های انالوگ بود وسپس به شبکه های دیجیتال منتقل شد و بعد شبکه های مبتنی برآی پی و در آینده شبکه هوشمند ایجاد خواهد شد. پیش بینی می شود تا پنج سال آینده حدود پنج میلیارد اتصال به عنوان اینترنت اشیا به اینترنت داشته باشیم.
واعظی ادامه داد: بخش های مختلفی که توانسته اند در ارتباطات و فناوری اطلاعات بازار داشته باشند نخست نرم افزار و سپس باند پهن و بعد شبکه بیسیم و بعد بازی های رایانه ای است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این تغییرات در فضای مجازی در تولید محتوا نقش مهمی داشته است، خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به یکی از شبکه های بزرگ جهانی شود در یک دقیقه بارگذاری بیش از 400 ساعت ویدئو ، ارسال بیش از 205 ایمیل، بیش از 3 میلیون جستجو توسط کاربران را در یکی از موتورهای جستجو، و بارگذاری بیش از 200 هزار عکس و تبادل بیش از 50 میلیون پیام به کاربران راخواهیم داشت.
وی سهم بازار جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات در اقتصاد جهانی را 3500 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم ایران از این بازار باید 400 میلیارد دلار یعنی 4 دهم درصد باشد. با توجه به اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد باید حداقل یک درصد سهم بازار جهانی را داشته باشد و در این راستا باید تلاش کنیم سهم خود را به 35 میلیارد دلار افزایش دهیم . سهم کنونی ایران از اقتصاد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان 390 هزار میلیارد ریال است.
واعظی با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش کرد عقب افتادگی های این بخش را جبران کند، ادامه داد: دولت آی سی تی را به عنوان پیشران توسعه انتخاب کرد که توانمند ساز بخش های مختلف کشور و تسهیل گر زندگی مردم باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براین اساس سرمایه گذاری دولتی برای ایجاد زیرساخت ها افزایش یافت که جا دارد از مجلس تشکر شود زیرا در اواخر سال 1392 لایحه ای تصویب کرد که اجازه سرمایه گذاری ها را داد.
وی یادآور شد:سرمایه گذاری دولت از عوامل تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی بود ، زیرا اگر در سال 1391 دولت پنج هزار میلیارد ریال (500 میلیارد تومان ) سرمایه گذاری کرد این امر باعث شده در سال 94 بالغ بر 64 هزار میلیارد ریال( 6هزار و 400 میلیارد تومان) سرمایه گذاری شود که 78 درصد از منابع دولتی بوده است و این ادامه خواهد یافت.
واعظی سهم درآمدی اپراتورها بخش خصوصی را هم اکنون قدری بیش از 200 هزار میلیارد ریال(20 هزار میلیارد تومان) برآورد کرد که پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود 670 هزار میلیارد ریال( 67 هزار میلیارد تومان) افزایش یابد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز حجم بازار در بخش آی سی تی حدود 420 هزار میلیارد ریال( 42 هزار میلیارد تومان) است که پیش بینی می شود این امر تا پایان برنامه ششم به حدود 860 هزار میلیارد ریال( 86 هزار میلیارد تومان) برسد.

**تشکیل شورای عالی فضای مجازی 
وی به روند تشکیل شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد که مقام معظم رهبری دستور تشکیل آن را داده بودند و گفت: این شورا با حضور سران و افراد متخصص و آگاه به عنوان اعضای حقیقی تشکیل شد و امید است با تشکیل جلسه های آن بسیاری از مشکل هایی که در این بخش وجود دارد با سیاست گذاری درست، حل شود.

*پرهیز از تصدی گری 
واعظی یکی از سیاست ها را پرهیز از تصدی گری دولتی عنوان و تاکید کرد: فعالیت بخش خصوصی مورد حمایت جدی است.
وی سالم سازی فضای رقابت و مدیریت منابع کمیاب را از راهبرد های اصلی خود برشمرد و تاکید کرد: ارتقای سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی نکته بسیار مهم است که دنبال خواهد شد.
واعظی خاطرنشان کرد، توسعه سامانه های هوشمند سیاست فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات کاهش شکاف دیجیتالی در مناطق کمتر توسعه یافته مرزی، محروم و روستایی کشور را از اهداف درحال پیگیری دانست و بیان کرد: وظیفه صیانت از مرزهای جمهوری اسلامی در فضای مجازی به عنوان مرزداری الکترونیک برعهده این وزارتخانه است که به جد پیگیری می شود.
واعظی حفظ و پایداری امنیت اطلاعات، گردش حداکثری ترافیک در داخل کشور و توسعه محتوای داخلی را از دیگر برنامه ها ذکر کرد و یادآور شد: حمایت از شرکت های نوپا و دانش بنیان و توسعه صادرات محصول های فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهم وظایف خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا