سهم ناچیز محصولات دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور

عطاالله ربانی در گفت وگو با ایسنا، گفت: ایران با در اختیار داشتن 38 پارک علم و فناوری در جهان دارای رتبه ششم است.وی افزود: از همین رو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاست عدم ساخت پارک جدید را در پیش گرفته و سعی در بهبود پارک‌های موجود را دارد.ربانی خاطرنشان کرد: فاکتور بسیار مهمی که در برآورد وضعیت پارک‌های علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان می‌توان به آن اشاره کرد سهم تولیدات دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی است.

رئیس پارک علم و فناوری البرز با بیان اینکه سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور در افق 1404 و پایان برنامه 20 ساله 50 درصد برآورد شده است، گفت:  اما اینک با گذشت 10 سال از برنامه توسعه سهم این بخش در GDP حدود نیم تا یک درصد است.

ربانی با تاکید بر لزوم اقدامات ویژه برای افزایش سهم تولیدات دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی افزود: در حوزه سیاست خارجی نیز باید به موضوع علم و فناوری توجه ویژه‌ای شود.وی با مطرح کردن اهمیت پیوست فناوری در قراردادهای خارجی ادامه داد: اگر به این موضوع توجه نکنیم شرکت های خارجی فقط کالاهای خود را در کشور ما به فروش می رسانند و ما بهره‌ای نمی بریم.

این مسئول در ادامه به تاکیدات رهبری بر حمایت از اقتصاد دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: در سند چشم انداز و پایان سال 1404 کشور باید دارای 50 هزار شرکت دانش بنیان باشد در حالی که هم اکنون تعداد این شرکت ها به سه هزار مورد رسیده است.

وی در پایان از عدم حمایت دستگاه های البرز از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری انتقاد کرد و گفت: به عنوان نمونه یک شرکت دانش بنیان در البرز بتن غلطکی تولید کرده است اما هیچ یک از دستگاه های استان با این شرکت قرارداد امضا نکرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا