ساخت ماشین خودران با همکاری BMW و اینتل

بی ام و می‌خواهد به این منظور با دو شرکت اینتل و «موبایل‌آی» (MobileEye) وارد همکاری شود. اینتل توان پردازشی لازم را فراهم می‌کند و موبایل‌آی هم سیستم‌ها و حسگرهای دستیار راننده را در اختیار خودروساز آلمانی می‌گذارد.

مدتی است که این شرکت خودروسازی روی ساخت ماشین‌های خودران کار می‌کند و قبلا هم گفته که می‌‌خواهد در سال ۲۰۲۱ ماشین برقی و خودران پرچم‌دارش را عرضه کند. این خبر را BMW در جریان صدمین سالگرد تاسیس‌اش اعلام کرد. همچنین به این مناسب از طرح مفهومی سه خودروی بی ام و، رولز رویس و مینی (این دو برند زیرمجموعه‌ی بی او و هستند) رونمایی کرد. اما تاکنون هیچ ماشین کاملا خودرانی برای مصرف‌کنندگان آماده نشده است.

«کاملا» در خبر بی ام و کلمه‌ی کلیدی است. خودروهایی که این روزها تولید می‌شوند، انواع مختلفی از سیستم رانندگی نیمه‌خودکار را مثل کروز کنترل یا اتوپایلت را ارایه می‌دهند. اما یک ماشین کاملا خودران (یعنی چیزی شبیه به خودروی گوگل) چیز کاملا متفاوتی است و سطح پیچیدگی و توانایی‌های آن بالاتر است طوری که ما به راحتی می‌توانیم این خودرو را صدا بزنیم، سوارش شویم و بگذاریم ما را به هر جا که می‌خواهیم ببرد، بدون اینکه نیازی به دخالت یا توجه ما داشته باشد.

تکنولوژی مورد نیاز برای چنین خودرویی به سرعت پیشرفت می‌کند، اما هنوز چالش‌های مقرراتی زیادی سر راه آنها است. مثلا یکی از مهم‌ترین مسئله‌های این خودرو، یک مسئله‌ی قضایی و اخلاقی است: اینکه اگر چنین خودرویی تصادف کند، چه کسی مسوول خواهد بود، چون این خودرو خودش کنترل را به عهده دارد.

این خبر بی ام و تنها چند ساعت پس از تصادف یکی از خودروهای تسلا و کشته شدن راننده اعلام شد. سیستم اتوپایلت تسلا، یک سیستم کاملا خودران نیست. در واقع این شرکت اخطارهای زیادی صادر می‌کند و به رانندگان یادآوری می‌کند که هنگام فعال بودن اتوپایلت باید هوشیار و آماده بمانند.

شرکت BMW و همکارانش به سرعت پیش می‌روند و در آینده‌ی نزدیک ماشین‌های خودران‌شان را آزمایش می‌کنند.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا