خوراکی‌هایی که هوس خوردن غذاهای پرکالری را کاهش می‌دهند

دانشمندان این دانشگاه با همکاری دانشگاه گلاسکو از 20داوطلب خواستند تا نوعی میلک ­شیک حاوی ماده ای به نام «اسید اینولین پروپیونات» یا نوعی فیبر به نام «اینولین» را بنوشند.

از شرکت کنندگان در این تحقیق، پس از نوشیدن میلک شیک، MRI گرفته شد و در خلال آن به آنها تصاویر خوراکی‌­های پرکالری و کم ­کالری مثل سالاد، ماهی، سبزیجات، شکلات، کیک و پیتزا نشان داده شد.

این تیم تحقیقاتی دریافت وقتی داوطلبان، میلک ­شیک حاوی اسید اینولین پروپیونات را نوشیده بودند، فقط هنگام مشاهده تصاویر غذاهای پرکالری، در قسمت خاصی از مغزشان که با اشتها مرتبط است فعالیت بسیار کمتری مشاهده شد. این بخش از مغز ارتباط مستقیم با هوس و انگیزه میل به غذا دارد.

همچنین از داوطلبان خواسته شده بود تا اشتهای خود نسبت به غذاها را رتبه بندی کنند. نتایج نشان داد کسانی که میلک­ شیک های غنی شده با اسید اینولین پروپیونات را نوشیده بودند، غذاهای پرکالری را تا حد امکان در رتبه های پایینتری جای داده بودند.

مطالعات قبل نشان داده اند که باکتری­‌های روده وقتی با کمبود فیبر اینولین مواجه می­‌شوند، ترکیبی به نام پروپیونات را آزاد می­‌کنند که در نتیجه، سیگنالی به مغز ارسال می‌­شود که اشتها را کاهش می‌­دهد. هرچند ماده اسید اینولین پروپیونات در روده­‌ها، نسبت به مواقعی که از اینولین تنها استفاده می‌­شود، مقدار بسیار بیشتری پروپیونات آزاد می‌­کند.

در بخش دوم این تحقیق که در شماره اخیر مجله آمریکایی‌کلینیکال نوتریشن منتشر شده است، به داوطلبان ظرفی از پاستا همراه با سس گوجه ­فرنگی داده شد و از آنها خواسته شد تا جایی که می­‌توانند بخورند.

زمانی که شرکت­ کنندگان، نوشیدنی اسید اینولین پروپیونات را نوشیده بودند، 10 درصد کمتر از موقعی که میلک ­شیک دارای اینولین تنها را نوشیده بودند پاستا خوردند.

یکی از دانشمندان دپارتمان پزشکی دانشگاه امپریال کالج لندن، در توضیح ارتباط نتایج این تحقیق با جلوگیری از افزایش وزن می­‌گوید: «اگر ما این ماده را به غذاها اضافه کنیم، اشتیاق استفاده از غذاهای پرکالری کم می‌­شود.» وی اضافه می­‌کند:«باکتری‌­های روده بعضی افراد بطور طبیعی پروپیونات بیشتری تولید می­‌کند و ممکن است دلیل اینکه بنظر می‌­رسد بعضی­‌ها بطور طبیعی بیشتر از سایرین استعداد چاقی دارند هم همین موضوع باشد.»

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی دانشگاه «امپریال کالج لندن»، یکی دیگر از محققان این پژوهش می­‌گوید:« این یافته‌­ها تصور ما از عملکرد مغز بیمارانی که به دلیل چاقی عمل بای­پس معده انجام داد­ه‌­اند را کامل­‌تر کرد. نتایج نشان می­‌دهند که دستکاری عملکرد روده‌­ها می‌تواند روی پاسخ مغز هنگام مشاهده غذاهای پرکالری و میزان جذابیت غذا برای افراد، تاثیر بگذارد.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا