مرگ هزاران ماهی در اروگوئه به دلیل کمبود اکسیژن

در روزهای گذشته مردم کشور اروگوئه در امریکای جنوبی شاهد رویدادی عجیب و غیر عادی در روخانه پلاته ( ریور پلاته ) River Plate بودند . در این رودخانه که به طور عادی زیستگاه هزاران ماهی در گونه های مختلف است ، طی روزهای گذشته جسد هزاران ماهی به صورت مرده روی آب مشاهده شده است . این موضوع که به صورت بحرانی جدی گریبانگیر مقامات محلی شده است ، از سوی پژوهشگران این کشور مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و در همین راستا سازمان منابع آب اروگوئه Uruguayan National Water Resources Administration که Dinara نامیده می شود اعلام کرد : " بررسی ها و ازمایش های انجام شده توسط کارشناسان نشان می دهد که این حادثه به دلیل وجود آلاینده های شیمیائی یا سموم در آب رخ نداده و احتمالا دلیل مرگ این تعداد زیاد از ماهی ها ، کمبود شدید اکسیژن در آب رودخانه است . "

در این گزارش ضمن تاکید بر عدم وجود هر گونه ماده سمی در آب رودخانه ، اعلام شده است که شواهد و مدارک موجود ، نشان می دهد که دلیل این حجم وشیع از مرگ و میر ماهی ها ، که اجساد آن ها روی سطح آب مشاهده می شوند به دلیل وقوع عارضه anoxia یا کمبود اکسیژن است .

مهمترین چالش فعلی پیش روی مسئولان محلی در این منطقه ، انتقال و دفن اجساد ماهی های مرده است که در حال تعفن بوده و احتمال بروز بیماری های مختلفی را ایجاد کرده اند .

ریو دلا پلاته که به انگلیسی ریور پلاته تلفظ می شود ، به محل اتصال دو رود اروگوئه و پارانا گفته می شود که 290 کیلومتر درازا دارد . این رود بخشی از مرز دو کشور اروگوئه و آرژانتین را تشکیل داده و نقش مهمی در طبیعت و محیط زیست این منطقه ایفا می کند .

 

ریور پلاته محل انباشت و تجمع گل و لای و خاک بسیار حاصلخیزی است که این رودها طی مسیر خود جا به جا کرده و این انباشت رسوبات بالغ بر میلیون ها متر مکعب می شود .

ریور پلاته در زبان اسپانیائی به معنی رودخانه نقره ای است و در آن گونه های مختلف جانوری مانند نوعی دلفین منحصر به فرد با نام دلفین لاپلاتا ، لاک پشت های دریائی و انواع ماهی زندگی می کنند .

گفتنی است پژوهشگران در حال بررسی جهت یافتن دلیل کاهش میزان اکسیژن موجود در آب هستند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا