آخرین وضعیت رویت هلال ماه شوال در ایران و جهان

لحظه مقارنه ماه و خورشید به وقت بین المللی در ساعت 11.01 دقیقه دوشنبه 14 تیر ماه 1395 خورشیدی و به وقت ایران با احتساب به ساعت تابستانی درساعت 15.31 دقیقه برابر با 28 رمضان  1437هجری قمری و مطابق با 4 جولای 2016 میلادی خواهد بود.

در غروب روز دوشنبه هلال ماه شوال در هیچ قاره ای حتی با قویترین ابزار قابل رویت نیست. این هلال در غرب اقیانوس آرام جنوبی ( نیم کره جنوبی ) با چشم غیرمسلح و در منتها الیه غرب اقیانوس آرام جنوبی با چشم غیر مسلح رویت پذیر خواهد بود.

لازم به یاد آوری است به علت جنوبی بودن عرض دایره البروجی هلال ماه، در نیم کره جنوبی وضعیت رویت هلال ماه بسیار مناسب تر از نیم کره شمالی خواهد بود.

وضعیت رویت هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه 15 تیرماه 95 برابر با 29 رمضان1437 و مطابق با 5 جولای2016 میلادی درجهان به این قرار است:

قاره امریكا : این هلال در غروب روزسه شنبه در تمام این قاره با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود در مناطق شمالی تر این قاره مثل شمال کشور کانادا و منطقه الاسکا هلال ماه فقط با ابزار قابل رویت است.

قاره افریقا: در غروب روز سه شنبه هلال ماه در تمام قاره افریقا با چشم غیر مسلح رویت می شود.

قاره اروپا : در غروب روز سه شنبه هلال ماه شوال در جنوب و مرکز قاره اروپا با چشم غیر مسلح قابل رویت است اما در مناطق شمالی مانند کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، برای رویت این هلال نیاز به ابزار اپتیکی خواهیم داشت و البته در مناطق شمالی‌تر مانند کشورهای دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند هلال ماه زودتر از خورشید غروب خواهد کرد و حتی با سنی حدود 35 ساعت قابل رویت نخواهد بود؛این اتفاق به دلیل عرض جنوبی دایره البروجی ماه است.

قاره آسیا : هلال ماه شوال در مناطق جنوبی و مرکزی قاره آسیا با چشم غیر مسلح و درکشورهای ژاپن ،شمال چین، مغولستان، تاجیکستان ، ترکمنستان و قزاقستان با ابزار اپتیکی و در مناطق شمالی‌تر قابل رویت نخواهد بود.

قاره استرالیا ( اقیانوسیه ) : هلال ماه شوال در تمامی خاك استرالیا و زلاند نو با چشم غیر مسلح رویت می شود.

وضعیت هلال شوال 1437در ایران

عوامل متعددی باعث می شوند این هلال به راحتی برای نیم كره شمالی كه جمعیت آن  بیش از ساکنین نیم كره جنوبی است سخت ترباشد. یكی از مهمترین عامل عرض دایره البروجی منفی ماه است. این وضعیت مداری ماه باعث می شود برای نقاط بالای خط استوا وضعیت رویت هلال سخت و هرچه عرض جغرافیایی شمالی تر رویت هلال نیز سخت ترخواهد بود و اما در ایران مختصات هلال ماه شوال نشان می دهد در شامگاه سه شنبه هلال ماه در تمام پهنه ایران در شرایط مساعد آب و هوایی با چشم غیر مسلح قابل رویت باشد.

در مناطق شمالی کشورمان هلال ماه کمی سخت تر و در مناطق جنوبی راحت تر دیده خواهد شد. تفاوت ارتفاع هلال در مناطق شمالی تا جنوبی حدود دو نیم درجه خواهد بود . منطقه سرخس در شمال شرقی کشور با ارتفاعی حدود 6 درجه سخت ترین مکان کشورمان برای رویت هلال و در جزایر خلیج همیشه فارس کشورمان هلال ماه شوال با ارتفاع کمی بیش از 8 درجه و نیم از افق در لحظه غروب خورشید آسان‌ترین مکان جهت رویت این هلال ماه شوال خواهند بود.

سید محسن قاضی میرسعید/ عضو كميته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، ركورد دار رويت هلال ماه در جهان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا