اعمال اصلاحات دولت بر پیش نویس لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی

مصطفی قانعی با اشاره به گزارشی در خصوص حراج ذخایر ژنتیکی کشور در اروپا، اظهار کرد: یک شرکت اروپایی تهیه و فروش زهر و سم جانوران، در فهرست خود فروش زهر 3 گونه از مارهای کمیاب ایران و یک گونه عقرب ایرانی را به حراج گذاشته است.

وی با بیان این که در 50 سال گذشته 230 هزار مار سمی در کشور برای تهیه پادزهر کشته شده‌اند، خاطرنشان کرد: تنها راه جلوگیری از حراج ذخایر ژنتیکی تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی در دولت و مجلس است.

قانعی با اشاره به تهیه پیش‌نویس لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی از سوی وزارت جهاد کشاورزی با هدف پیشگیری از هدر رفت و سرقت ذخایر ژنتیکی، یادآور شد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی نیز از گذشته پیگیر تصویب این لایحه در دولت و مجلس بوده است که به دلیل وجود نقایصی در این قانون، هنوز به تصویب دولت و مجلس نرسیده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با تاکید بر اهمیت این پیش نویس، خاطرنشان کرد: مساعدت دولت در تسریع روند تصویب پیش نویس لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی مهمترین راهکار برای حفظ این ذخایر ارزشمند کشور است.

وی یادآور شد: بر اساس این لایحه، افراد خاطی باید مجازات شوند ولی به دلیل عدم تصویب آن، هیچ برخوردی با خاطیان صورت نمی‌گیرد.

قانعی به آخرین وضعیت پیش نویس این لایحه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دولت این پیش نویس را بر ای اصلاح پاره‌ای از نقایص موجود در آن، از مجلس پس گرفته و در حال بررسی و اصلاح آن است و امیدواریم هر چه زودتر این پیش نویس تصویب شود.

لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی که از دو سال گذشته به مجلس و دولت برای تصویب ارائه شده است، به منزله مدیریت یکی از مهمترین دارایی‌های ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا