بانک پوست در مشهد به بهره برداری می رسد

به گزارش مهر، دکتر سید حسن طاووسی با اعلام این خبر افزود: بانک پوست مشهد در فضایی به مساحت حدود 50 متر مربع در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد واقع شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این بانک، پوست های اهدایی برای معالجه بیماران دچار سوختگی نیازمند پیوند پوست نگهداری می شود. هم اکنون مراحل تهیه و فراهم آوری تجهیزات بانک پوست بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در حال انجام است.

طاووسی با بیان اینکه پیوند پوست به دو روش "اتوگرافت و آلوگرافت" انجام می شود، افزود: نخستین پیوند پوست مشهد در سال 1386 انجام شده است.

به گفته وی، در پیوند پوست اتوگرافت از پوست خود فرد برای پیوند، اما در آلوگرافت از پوست افراد دیگر استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در بیمارانی که دچار سوختگی با درجه بالا هستند، امکان پیوند پوست از بدن خود فرد وجود ندارد و استفاده از روش آلوگرافت کاربرد دارد.

طاووسی گفت: تاکنون 200 مورد پیوند پوست به روش آلوگرافت در مشهد انجام شده است.

معاون آموزشی بخش پوست بیمارستان امام رضا (ع) مشهد افزود: هم اکنون عمده پوست های پیوند شده از بیماران مرگ مغزی اخذ می شود، اما به علت تعداد کم بیماران مرگ مغزی این میزان جوابگوی بیماران دچار سوختگی نیست.

وی ادامه داد: امکان استفاده از پوست بیماران فوت شده تا 24 ساعت بعد از مرگ وجود دارد،لذا استفاده از این فرصت باید در بین مردم فرهنگ سازی شود.

طاووسی گفت: این در حالی است که پوست برداشته شده از فرد بین هشت تا 16 هزارم اینچ قطر دارد و مانند پوست پیاز بوده و برداشتن آن در ظاهر پوست خللی وارد نمی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا