پیش‌بینی گسترش سرطان با نرم‌افزار جرم‌یابی

به گزارش ایسنا، دانشمندان نشان دادند که با استفاده از یک الگوریتم می‌توان از موقعیت سلول‌های ایمنی مرتبط با مناطق تومور نقشه‌برداری کرده و موفقیت آن‌ها در مبارزه با بیماری را پیش‌بینی کرد.

برنامه‌های مشابه توسط ادارات پلیس برای مکان‌یابی کانون‌های جرم‌خیز به منظور ایجاد الگوهای تخلفات و بررسی محل زندگی مجرمان بکار گرفته می‌شوند.

این آزمایش به بررسی نمونه‌های تومور از 245 زن مبتلا به سرطان پستان گیرنده استروژن منفی پرداختند که درمان آن مشکل است.

زنانی که سرطان آن‌ها دارای تعداد زیادی از سلول‌های ایمنی بودند، بطور میانگین 91 ماه پیش از گسترش یافتن سرطان در آن‌ها زندگی کردند. این در حالیست که افراد دارای میزان کمتر از این سلول‌ها تنها 64 ماه پیش از گسترش بیماری زندگی می‌کنند.

این محققان نشان دادند که برای اندازه‌گیری قدرت یک واکنش ایمنی به یک سرطان، نه تنها باید تعداد سلول‌های ایمنی را ارزیابی کرد، بلکه باید دید آیا این سلول‌ها به شکل کانون‌های متلاشی‌کننده سرطان در کنار هم جمع شده‌اند یا خیر. با بررسی شیوه تعامل سیستم ایمنی با سلول‌های سرطانی، می‌توان زنان مبتلا به سرطان پستان را به دو گروه تقسیم کرد که ممکن است به درمان‌های مختلف نیاز داشته باشند.

این آزمایش، نخستین روش عینی برای اندازه‌گیری قدرت واکنش ایمنی بیمار به تومور است.

به گفته محققان، این آزمایش می‌تواند روش‌های موجود را که در آن‌ها، آسیب‌شناسان به بررسی میکروسکوپی نمونه‌های تومور برای مشاهده قدرت واکنش ایمنی آن‌ها می‌پردازند، تکمیل کند.

این تحقیق در مجله Modern Pathology منتشر شده است.