استتار منحصر به فرد حشرات در دوره کرتاسه

شواهد جدید به دست آمده حاکی از آن است که در بازه زمانی نزدیک به یکصد میلیون سال پیش برخی از حشرات برای مخفی مردن خود از دید شکارچیان از پوشش خاصی برای استتار استفاده می کردند که این پوشش شکل فریب دهنده بسیار عجیبی داشته است که در میان حشرات امروزی به هیچ عنوان مرسوم نیست.

بر اساس مطالعات جدید انجام گرفته در طی دوره زمین شناسی کرتاسه حشرات برای فرار از شکارچیان خود از ترفند های بسیار عجیب و متنوعی استفاده می کردند. شواهد تایید کننده این پوشش ها بسیار نادر است به همین دلیل این پژوهش از اهمیت بسیاری برخوردار است. گروه محققان این پژوهش با مطالعه 35 نمونه از حشراتی که در صمغ درختان حفظ شده بودند توانستند تا انواع ترفند های یاد شده را شناسایی کنند.

برای مثال لارو حشره بال توری باستانی برای حفاظت از خود روشی گمراه کننده داشته است. این حشره پس از حمله به موجوداتی به نام pseudoscorpion و خشک کردن آنها با استفاده از دهانی قوی خود، بدن قربانی را شکافته و خود را در جنازه آنها پنهان می کرده است.

برخی لارو های دیگر نیز برای محافظت از خود از موادی مانند دانه های خاک سپر پوششی خاصی طراحی می کردند که آنها را از چشم عنکبوتها دور نگه می داشت. در حقیقت اندام آنها نیز برای این کار طراحی شده بود به نحوی که آنها می توانستند برای بالا بردن دانه های خاک و قرار دادن آنها بر روی کمرشان، پاهای خود را به صورت 180 درجه باز کنند.

گروهی دیگر از لاروها نیز خود را در بستر زمین و یا زیر سنگ ها پنهان می کردند در حالی که دیگر حشرات خود را با استفاده از بقایای حشرات، الیاف چوب، گرد و غبار و پوسته های بی جان استتار می کردند. نمونه های مورد مطالعه که از مناطق مختلف جهان از مجله میانمار، فرانسه و لبنان جمع آوری شده بود نشان دهنده این است که این حیوانات هر کدام از این استراتژی ها را به صورت جداگانه تکامل داده اند.

در ادامه می توانید تصاویری از نمونه های یافت شده و همچنین بازسازی کامپیوتری مدل فیزیکی آنها را مشاهده کنید.