6 حربه‌ای که می‌تواند مالاریا را ریشه‌کن کند

گیتس‌ها می‌خواهند با افزایش دوبرابری بودجه در سال آینده برای تولید داروهای جدید به منظور مقابله با مقاومت دارویی رو به رشد بیماری، تا سال 2040 این مرض نحس را از بین ببرند. البته ختم سرایت این بیماری از حشرات به انسان، فقط به توسعه پایدار برنامه تا سال 2030 محدود نیست و دیگر منظور آنها، ساخت اولین واکسن جهان علیه انگل است.

شش اختراعی که دانشمندان در دست کار دارند، از این قرار است:

حشره‌کش‌های جدید: در حال حاضر حشرات نسبت به حشره‌کش‌های خانگی مقاومت بیشتری نشان می‌دهند که قطعا این مقاومت بیشتر هم خواهد شد. محققان می‌گویند در حال حاضر هیچ حشره‌کشی نداریم که تا حدی مقاومت حشرات را تجربه کند. دیوارافشانی داخل خانه‌ها با حشره‌کش که در دهه 1940 برای ریشه‌کن‌سازی مالاریا در ایالات متحده به کار رفت، از سال 2012 دچار 40 درصد افت شده که دو علت اصلی آن، مقاومت حشرات در مقابل مواد قدیمی و هزینه بالای حشره‌کش‌های جدید است. دانشمندان در حال حاضر تولید سه نوع حشره‌کش را برای مصارف داخلی و پشه‌بندها در دستور کار دارند که می‌توانند پشه‌های مقاوم در برابر حشره‌کش‌های کنونی را از بین ببرند.

یک درمان تک‌دُزی: بنیاد گیتس مدعی شده تا سال 2019 قرصی به بازار عرضه خواهد کرد که تمام انگل‌های بدن را از بین خواهد برد. آزمون‌های ابتدایی روی موش، با موفقیت انجام و سال 2015 منتشر شده و قرار است آزمایش انسانی نیز انجام بشود. داروهای کنونی باید سه روز مداوم مصرف شوند. طبعا در مصرف این داروها خطر عدم اتمام دوره درمان وجود دارد که در این صورت، احتمال ابتلای فرد به مالاریای مقاوم در برابر دارو وجود دارد. همچنین این داروها فقط در مقطع غیرجنسی روی انگل‌ها اثر می‌گذارند، نه در مرحله جنسی که توسط پشه‌ها در خون تشخیص داده می‌شوند.

وال ـ لاینرهای آغشته به حشره‌کش: دانشمندان امید دارند وال‌ ـ لاینرهای (دیوارپوش‌هایی ضخیم‌تر از کاغذدیواری‌های متداول) آغشته به حشره‌کش، بیشتر از اسپری کردن خانه مردم با حشره‌کش در فواصل سه تا هشت ماه اثر می‌گذارد. وال ـ لاینرها حشراتی را که رویشان بنشینند، از بین می‌برند. در حال حاضر سازمان ملی تحقیقات پزشکی آمریکا تاثیر این وال ـ لاینرها را در قبال مالاریا در 6000 خانه تحت نظر دارد که نتایج آن، سال 2017 منتشر خواهد شد.

لباس مجهز به پشه‌کش: از سال 2010 به بعد، سربازان آمریکایی از یونیفرم‌هایی جنگی استفاده می‌کنند که با پرمترین، نوعی حشره‌کش مصنوعی آغشته شده تا از آنها در مقابل بیماری‌های انتقالی از حشرات حفاظت کند. قرار است مرکز تحقیقاتی ارتش والتر ریدِ دولت آمریکا، اثرگذاری یونیفرم‌های مجهز به پشه‌کش و کرِم‌های پس‌زننده را روی سربازان تانزانیایی که معمولا در شیفت‌های شب خود دچار مالاریا می‌شوند، آزمایش کند.

واکسن: شاید مهم‌ترین مورد باشد. با موفقیتی که واکسن‌ها در حذف آبله، فلج اطفال و سرخک در سراسر دنیا داشته‌اند، رسیدن به قله‌ای مشابه برای مالاریا چندان دور از ذهن نیست. اکنون بیش از 30 واکسن مالاریا در دست تولید است. واکسن ماسکریکس که سال 1987 ساخته شد، یک دهه از دیگر نامزدها جلوتر است، اما تا حالا فقط توانسته تعداد کودکان مبتلا به مالاریا را به نصف برساند. سازمان بهداشت جهانی به دنبال جذب بودجه لازم برای فراهم کردن 400 تا 800 هزار ماسکریکس برای کودکان آفریقایی است. نتیجه این عمل، به اتخاذ تصمیم برای به کارگیری گسترده‌تر این واکسن کمک خواهد کرد.

دستکاری ژنتیک پشه‌ها: دانشمندان ژن پشه‌ها را دستکاری کرده‌اند، به نحوی که جلوی توسعه انگل مالاریا را در آنها بگیرند و مانع انتقال آن به افراد ‌شوند. دانشمندان همچنین بعضی پشه‌ها را طوری دستکاری کرده‌اند که عقیم شوند و در نهایت از بین بروند. البته بسیاری در مقابل نتایج غیر قابل پیش‌بینی این مورد موضع محتاطانه اختیار کرده‌اند. مارتین ادلاند، مدیر ارشد سازمان Malaria No More، با اشاره به کشورهای جنگ‌زده‌ای چون سودان می‌گوید: وقتی از پایان دادن به مالاریا صحبت می‌کنیم، پشه‌های دستکاری شده را می‌توان به عنوان یک عامل قدرتمند ذکر کرد. زیرا برای عمل کردن و جلوگیری از نشر انگل، نیازی به سیستم ایمنی فوق‌العاده قوی ندارد.

منبع:جام جم