توسعه سواحل مکران و لزوم توجه به منابع عظیم دریای عمان

حسینعلی بهرامی ، انتقال آب از دریای عمان را تنها راه توسعه سواحل دانست وافزود: انتقال آب از دریای عمان با لحاظ کردن آثار زیست‌محیطی آن شاید تنها راه ممکن برای توسعه سواحل باشد.وی بیان کرد: اما این نکته که قبل از نمک زدایی این انتقال صورت گیرد یا بعد از آن، از مواردی است که نیاز به بررسی همه جانبه دارد، به هر حال برای توسعه سواحل مکران با استفاده از منابع عظیم آب‌های دریای عمان نباید غافل شد.

وی درباره دارایی فناوری لازم برای این انتقال آب اظهارکرد: انتقال آب فناوری پیچیده‌ای نمی‌خواهد، تجارب ارزنده‌ای در کشور موجود است، در این موارد مطالعات اکولوژیکی و زیست‌محیطی معمولا فراموش می‌شود که بایستی از آن غافل نشد.
بهرامی با اشاره به این مساله که انتقال آب ازدریای عمان ابعاد مختلفی خواهد داشت، گفت: توجه به این نکته فقط از نگاه تخصصی نیست، ابعاد امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زیست‌محیطی نیز مهم است، با توجه به ابعاد مختلف این پروژه، قطعا تلاش و هماهنگی پژوهشگران و فناوران تعیین کننده است.
وی درپاسخ به این سؤال که دستاوردهای حاصل از انتقال آب دریای عمان چه خواهد بود، بیان کرد: برای دستیابی به پاسخ این سؤال باید به این نکته توجه کرد که اگر این کار اجرا نشود چه آثار سوء امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به دنبال دارد.
دبیرستاد توسعه فناوری‌های آب خشکسالی فرسایش ومحیط زیست معاونت علمی در مواردی چون انتقال آب به دریاچه ارومیه و انتقال آب به شهرهای مرکزی و بی آب ایران بیان کرد: به طور کلی راه حل مشکل کم آبی هر حوزه را باید از درون همان حوزه جستجو کرد و انتقال بین حوزه‌ای که بسیارهم پر هزینه است در صورتی که هیچ راه حلی نباشد باید مورد توجه قرار گیرد.