بازسازی مدل قدیمی بازی فوتبال در قرن 16 میلادی

فوتبال را می توان به جرئت یکی از محبوب ترین ورزش های جهان دانست که امروزه به عنوان یک صنعت و تجارت مهم به آن توجه می شود. مردم چین باستان این بازی را با نام تسو چو اجرا می کرده و ژاپن ورزشی مشابه فوتبال با نام کمری وجود داشته و در یونان باستان و امپراتوری روم نیز نوعی بازی مشابه فوتبال وجود داشت که با نام هارپاستوم شناخته می شد.

شکل امروزی فوتبال برای نخستین بار در سال های آغازین قرن نوزدهم ابداع شده و رفته رفته با محبوبیتی جهانی رو به رو شد. 

شکل امروزی فوتبال برای نخستین بار در سال های آغازین قرن نوزدهم ابداع شده و رفته رفته با محبوبیتی جهانی رو به رو شد.  شواهد تاریخی نشان می‌دهد که قدمت بازی فوتبال به سده  دوم و سوم پیش از میلاد در چین بازمی‌گردد. پرچم ‌دار این ورزش پادشاهان سلسله امپراتوری هان بودند که بازیکنان این مدل اولیه از فوتبال به توپی چرمی پر شده از پر مرغ و موی حیواناتی مانند بز لگد می‌زدند.  نوع دیگری از این ورزش حدود پنج تا شش سده پس از مدل چینی آن؛ در کشور ژاپن  آغازشد ، در این سبک از بازی اولیه فوتبال با نام کمری، بازیکنان در دایره‌ای نسبتاً کوچک می‌ایستادند و توپ را از یک ‌دیگر عبور می‌دادند. 

در نوع دیگری از فوتبال در روزگار باستان نیز که در دوران امپراتوری روم رواج داشت؛  دو تیم در یک میدان مستطیل ‌شکل که خط میانی میدان نیز داشته ‌است، بازی می‌کردد بازیکنان این رشته ورزشی که هارپاستوم نامیده می شد اغلب مردم خشنی بودند، به توپ لگد می‌زدند تا آن را از خط دروازه عبور دهند یا به کس دیگری پاس بدهند که وی چنین عملی انجام دهد. تیم دیگر نیز قصد متوقف‌ کردن روند تیم حریف و بازپس‌گیری توپ را به هر طریق ممکن انجام می‌داد.

نمونه دیگر فوتبال در قرون وسطی و در کشور ایتالیا ابداع شد که به آن  کالچیو فیورنتینو  گفته می شد.  این مدل اولیه و بسیار خشن فوتبال در سده ۱۶ میلادی و در منطقه فلورانس کشور ایتالیا انجام می شد. در این ورزش هر تیم دارای ۲۷ بازیگر بود و بازیکنان حق استفاده از دست و پا و کل بدن خود را داشتند. هدف اصلی  در این بازی رساندن توپ به نقطه ‌ای تعبیه ‌شده در دو طرف زمین بود. فضای اجرای این بازی زمینی بزرگ و ماسه‌ای است. یک داور وسط و شش خط‌ نگه ‌دار نیز بازی را اداره می کردند. هر بازی حدود ۵۰ دقیقه به طول می‌انجامد و تیمی برنده بود که بیشترین امتیاز (کاچو) را به دست آورد.

در این گزارش می توانید نمونه های تصاویری از بازی فوتبال در دوران باستان در کشورهای مختلف را مشاهده کرده و همچنین بازسازی بازی مشهور  فوتبال کالچیو فیورنتینو  ایتالیائی که با تازگی توسط گروهی از ورزشکاران علاقه مند به این رشته در شهر فلورانس بازسازی شده است را مشاهده کنید.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا