ساخت سوپر کامپیوتر انقلابی و 200 پتافلاپی توسط آی بی ام

چندی پیش بود که متخصصان چینی با افتخار اعلام کردند که با ساخت یک تراشه بومی موفق به ساخت سریع ترین سوپرکامپیوتر جهان شده اند. این سوپر کامپیوتر که قوی ترین نمونه در زمان خود بود، از نظر تئوری سرعت کلاک 124.5 پتافلاپ را ارائه می کرد ولی به نظر می رسد که دوران تاجداری این سیستم که تایهو لایت (TaihuLight) نام داشت، نیامده به سر رسیده است.

این سیستم جدید که سامیت (Summit) نام دارد، از نظر توان پردازشی به عنوان بهترین نمونه در جهان است زیرا سرعت پردازش آن، 200 پتافلاپ اعلام شده است.

شرکت آی بی ام به عنوان یکی از پیشگامان و شرکت های خوش نام صنایع کامپیوتر اعلام کرده است که در اوایل سال 2018 میلادی اقدام به عرضه یک سوپر کامپیوتر ویژه خواهد کرد که تقریبا تمامی نمونه های رقبا در برابر آن ضعیف به حساب می آیند. شایان ذکر است که این کامپیوتر به صورت اختصاصی برای وزارت نیروی آمریکا ساخته خواهد شد.

این سیستم جدید که سامیت (Summit) نام دارد، از نظر توان پردازشی به عنوان بهترین نمونه در جهان است زیرا سرعت پردازش آن، 200 پتافلاپ اعلام شده است. به این ترتیب و با یک محاسبه ساده می توان دریافت که سامیت در مقایسه با تایهو لایت، 60 درصد سریع تر عمل می کند.

البته این ارقام تنها تئوری ارائه شده توسط سازندگان هستند ه نشان از قدرت نهایی در نظر گرفته شده در طراحی دستگاه دارند ولی در عمل ممکن است نتیجه کسب شده پایین تر از این میزان باشد. برای نمونه تایهو لایت در تست تخصصی Linpack توانست تنها به 93 پتافلاپ دست پیدا کند.

سامیت از پردازنده های IBM Power9 و پردازنده گرافیکی Nvidia Volta بهره می گیرد. این سوپرکامپیوتر به 3 هزار و 400 گره مجهز است و 800 گیگابایت حافظه دائمی نیز به عنوان بافر برای حافظه اصلی عمل خواهند کرد.

منبع: futurism

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا