رفع مشکل دریاچه ارومیه نیازمند دستور کار است

 به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای استانی فرهنگی – اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی، پروفسور کلائوس تاپفر در چهارمین جلسه این شورا افزود: در مورد مسئله چنین مهمی نباید اظهارنظر کرد، بلکه ابتدا باید با همکاری مردم جلوی فاجعه اکولوژیک را گرفت و در رفع عواقب آن بسیار تلاش کرد.

وی با اظهار خرسندی از اقدامات صورت گرفته برای احیاء دریاچه در سطح استان گفت: مشکل دریاچه ارومیه می تواند تبدیل به مسئله ای شود که با استفاده از آن می توان کشورهای نزدیک را دوست و آن ها را به یکدیگر نزدیک تر نمود.

وی ادامه داد: جلسات بیانگر این امر است که مسوولان در راستای احیای دریاچه ارومیه بسیار با دقت برخورد و اقدامات با ارزشی انجام می دهند، ولی نباید از دیپلماسی زیست محیطی و کمک کشورهای دیگر غافل بود، چرا که این دریاچه علاوه بر ایران در کشورهای دیگر نیز تاثیر دارد.
مدیر کل بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تشریح عملکرد دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان گفت: پیشرفت طرح های مصوب و در حال اجرای این ستاد تاکنون موفقیت های چشمگیری داشته است.

خلیل ساعی افزود: امیدواریم طبق برنامه زمانبندی شده سال آینده شاهد تغییرات بسیار خوبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشیم و این امر در راستای حمایت های دولت تدبیر و امید، دستگاه های اجرایی و مشارکت مردمی حاصل شده است.

در پایان این جلسه تمبر یادبود ستاد احیا دریاچه ارومیه با عنوان اولویت اول ما احیای دریاچه ارومیه به پروفسور تاپفر اهدا شد.دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران به شمار می رود که در 18 سال گذشته با مشکلات جدی مواجه شده است.

این دریاچه که تا نیمه های دهه 70 بسیار پرآب بود و حتی برای عدم ورود آب به جاده های حاشیه ای، دایک خاکی جلوی آن نصب شده بود، از آن زمان با کاهش میزان بارش و افزایش مصرف آب روز به روز از میزان آب آن کاسته شده و در زمان حاضر نزدیک به یک شانزدهم سطح حداکثری و یک هفتم سطح تراز آبی اکولوژیک آب در این دریاچه وجود دارد.

احیای دریاچه ارومیه یکی ازنخستین طرح های تصویبی دولت تدبیر و امید بود و این دولت با تلاشی مستمر سعی در تحقق خواسته مردم حاشیه این دریاچه دارد.ستاد احیای دریاچه ارومیه با شروع به کار دولت یازدهم و با مسوولیت معاون اول رییس جمهوری تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است.
ریزگردهای نمکی و شن های روان مهمترین تهدید زیست محیطی دریاچه ارومیه هستند که ضرورت برنامه ریزی برای پیشگیری از این تهدید در جلسات مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا