انگیزه روانی، عامل قدرتمند شکل دهی بهداشت فردی

پژوهش های جدید محققان آمریکائی نشان می دهد عامل انزجار (بخش مشمئز کننده از طبیعت یک مفهوم یا شی) می تواند در افزایش بهداشت دست افراد بسیار موثر باشد. در واقع حس انزجار به صورت بسیار ظریف می تواند در افزایش بهداشت دست افراد به ویژه کارکنان مراقب های بهداشتی در مراکز درمانی تاثیر گذار باشد. سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده  اشلی گریگوری و ایمن چمی قرار دارد.

با انجام این بررسی ها و آزمایش ها، مشخص شد که این عامل انزجار به طور متوسط حدود 24 درصد در بهبود و افزایش بهداشت دست افراد موثر است.

گفتنی است در این مطالعات، محققان بیمارستان هنری فورد ، میشیگان واقع در ایالات متحده امریکا به منظور بررسی انگیزه روانی در افزایش سطح بهداشت؛ تصاویر بزرگ شده ای از باکتری های موجود روی اشیا مختلف مورد استفاده در محیط زندگی افراد مانند ابزار و وسایل کاری همچون یک ماوس پد ، تجهیزات عمومی ؛ دست افراد و کارکنان مراقب های بهداشتی و …  را چاپ و در معرض دید افراد مراجعه کننده و کارکنان این مرکز قرار داده و دریافتند که عامل روانی انزجار در بهداشت عمومی و بهداشت مراقبت های ویژه بیماران نقش بسیار مهمی دارند.

پژوهشگران در ادامه با بررسی واکنش افراد به این تصاویر ، دریافتند که رغبت مشاهده کنندگان عکس های فوق برای شستشوی دستان شنان بیشتر از سایر افراد است. با انجام این بررسی ها و آزمایش ها، مشخص شده که این عامل به طور متوسط حدود 24 درصد در بهبود و افزایش بهداشت دست افراد موثر است.

گفتنی است پژوهشگران فوق از نتایج این تحقیقات بسیار شگفت زده شدند. گریگوری در رابطه با این تصاویر گفت: این تصاویر یک چهره از آموزش مداوم بهداشت دست را که کارکنان مراقبت های بهداشتی باید داشته باشند، ارائه می دهد.

چمی در ادامه سخنان همکارش اضافه کرد که در واقع ما به افراد مختلف چیزهایی را نشان دادیم که در دنیای واقعی وجود دارد اما مردم هرگز نمی توانند با چشمان خود آن ها را مشاهده کنند.

به باور کارشناسان، عامل انگیزه روانی به عنوان یک اهرم قدرتمند در آموزش رفتارهای بهداشتی و سلامت ایفای نقش کرده و برنامه ریزان و مسئولان سازمان های بهداشتی می توانند از این مساله به بهترین نحو بهره برداری کرده و از آن در راستای افزایش سطح بهداشت جوامع استفاده کنند.

شرح کامل این پژوهش ها و  نتایج حاصل از آن در کنفرانس سالانه انجمن کنترل عفونت و اپیدمیولوژی حرفه ای در ایالات متحده آمریکا ارائه شده است.

منبع: apic.org