10 ابرماشین‌ فراموش‌شده دهه 90

 کمپانی‌های بزرگ و کوچک خودروسازی ناگهان تصمیم به تولید خودروهایی گرفتند که قبلا گروه کوچکی از شرکت‌های ایتالیایی به صورت سفارشی و دست ساز آنها را می‌ساختند.

Panoz Esperante GTR-1

پانوز اسپرانته جی تی آر 1 از عجیب‌ترین خودروهای موتور ـ جلو مسابقه‌ای دهه 90 بود که توسط شرکت پانوز و کمپانی ریناردموتوراسپرت طراحی شد. پانوز شرکت خودروسازی آمریکایی است که در سال 1989 توسط دنی پانوز تاسیس شده است.

اکنون تولیدات این شرکت پانوز رودستر، ای‌آی‌وی رودستر و پانوز اسپرانته هستند. از سال 1997 خودروهای پانوز در مسابقات مختلف جهانی شرکت کردند.

کمپانی پانوز دو نمونه اسپرانته را تولید کرد: مدل GTR-1 برای مسابقه گرند تور در سال 1997 و یک نمونه جدیدتر مخصوص جاده که آن را با قیمتی کمتر از یک میلیون دلار می‌ساخت.

Cizeta-Moroder V16T

نه! آنچه شما در تصویر می‌بینید یک لامبورگینی دیابلو که به طرز ناخوشایندی اصلاح شده نیست. این خودرو سیزتا موردر V16T است. خودرویی شش سیلندر با ظاهر عجیب و غریب ایتالیایی. حرف T در مدل این خودرو به معنای توربو بودن آن نیست، بلکه سرنام کلمه Transverse (عرضی) است. زیرا در این خودرو موتور پشت سر راننده قرار دارد. دلیل این که این خودرو شبیه دیابلو است، این است که توسط طراح لامبورگینی دیابلو یعنی مارسلو گاندینی معروف طراحی شده است. بودجه لازم برای تولید این خودرو در یک سرمایه‌گذاری مشترک میان کلودیو زامپولی (مهندس خودرو) و جورج موردور آهنگساز و ترانه‌سرای بزرگ (سازنده آهنگ معروف جام‌جهانی فوتبال 1990 ایتالیا) انجام گرفت. این خودرو تنها محصول کمپانی سیزتا بود که در سال‌های 1991 تا 1995 تولید شد و توسط گروهی از کارکنان لامبورگینی توسعه یافت. اتومبیل دارای سیستم انتقال قدرت پنج‌سرعته بوده و در دو مدل دو در کوپه و دو در رودستر تولید شد. شتاب صفر تا 100 خودرو 4 ثانیه و حداکثر سرعت آن 328 کیلومتر بر ساعت بود. شاسی آلومینیومی خودرو از ساختار لانه زنبوری تبعیت می‌کرد. در سال 1991 قیمت این خودرو حدود 300 هزار دلار تخمین زده شد. هر چند شرکت پیش‌بینی تولید یک خودرو در هر هفته را داشت، سرانجام 19 دستگاه (شامل نمونه اولیه) از این خودرو از سال 1991 تا از بین رفتن شرکت در سال 1995 تولید شد. پس از آن فقط سه نمونه دیگر (دو نمونه کوپه و یک نمونه اسپایدر)در سال‌های 1999 تا 2003 ساخته شد. اکنون این خودرو به صورت سفارشی و با قیمتی بین 649 هزار تا 849 هزار دلار که شامل مالیات، حمل و نقل و لوازم اضافی است تولید می‌شود.

TVR Speed 12

چقدر سرعت برای یک ماشین جاده‌ای زیاد است؟ تی وی ار سربرا به نظر می‌رسید خودروی بسیار سریعی برای فروش به عامه مردم باشد. بنابراین تنها یک نمونه جاده‌ای از این خودرو تولید شد. این خودروی 12 سیلندر قدرتی معادل 800 اسب بخار تولید می‌کرد. به همین دلیل مجله ماشین EVO به این خودرو لقب وحشتناک داده بود.

این خودرو در اصل تحت عنوان پروژه 12/7 شناخته می‌شد. پروژه‌ای که یک خودروی مفهومی با کارایی بالا بود و توسط کمپانی تی وی آر ارائه شد. این خودرو دو در داشت و در کلاس خودروهای اسپرت قرار می‌گرفت که دارای سیستم انتقال قدرت شش سرعته با وزنی معادل 1110 کیلوگرم بود. طراحان در نظر داشتند خودرویی با بالاترین عملکرد در سطح جهانی و همچنین مسابقات GT1 تولید کنند. با این حال متخصصان در حین توسعه این خودرو با مشکلاتی روبه‌رو شدند و این خودرو با تغییر تنظیمات نه تنها در کلاس مسابقات جی‌تی 1 قرار نگرفت، بلکه در نهایت محققان تصمیم گرفتند این خودرو نمی‌تواند به عنوان خودروی جاده‌ای استفاده شود و در نهایت این ایده خاتمه یافته تلقی شد و شرکت TVR پس از تولید یک نمونه این پروژه را رها کرد. گفته می‌شود صفر تا صد این خودرو زیر سه ثانیه و حداکثر سرعت آن بیش از مک لارن F1 بوده است.

Nissan Skyline GT-R NISMO 400R

شاید شما نیسان اسکای لاین نیسمو 400 را آن چنان که یک لامبورگینی کانتچ به عنوان یک ابرخودرو یا سوپر اسپرت در نظر گرفته می‌شود در ذهن تصور نکنید. اما این خودرو دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی است که آن را شایسته قرار گرفتن در این فهرست ساخته است. این خودرو دارای موتور 8/2 لیتری شش سیلندر خطی مستقیم است که قدرتی معادل 400 اسب بخار تولید کرده و آیرودینامیکی شبیه به خودروهای مسابقه‌ای نیسان لیمانز دارد. این خودرو از مشهورترین و محترم‌ترین اعضای خانواده نیسان اسکای لاین است. خودرو دارای یک اسپویلر فیبر کربنی، کاپوت فیبر کربنی و استرات بار (میله عرضی بالای اتاقک کمک‌ها برای بهبود سیستم تعلیق) تیتانیومی است. هر چند این خودرو نزدیک به 20 سال قدمت دارد اما همچنان مدرن به نظر می‌رسد.

Jaguar XJR-15

جگوار ایکس 220 با وجود داشتن معایب و کاستی‌هایی در طراحی، تنها سوپر اسپرت طراحی شده توسط کمپانی جگوار در دهه 90 محسوب نمی‌شود.

ایکس‌جی‌آر- 15 دیگر خودروی سوپر اسپرت جگوار است که بر اساس ایکس جی آر9 که برنده مسابقات گروه cلمانس شده بود طراحی شد. بدنه خودرو توسط تونی ساوت گیت طراحی و توسط پیتر استیونس که بعدها روی سبک مک لارن اف1 هم کار کرد قالب بندی و شکل دهی شد.

این خودرو موتور 12 سیلندر شش لیتری داشت و در اصل توسط یکی از شرکت‌های تابعه جگوار و شرکت مهندسی تام والکینشاو بین سال‌های 1990 و 1992 ساخته شد.

تنها 53 نمونه از این خودرو ساخته شد و در سه مسابقه فرمول 1 در موناکو، سیلور استون و اسپا در سال 1991 شرکت داشت. این خودرو اولین خودروی تمام فیبر کربنی در جهان است.

Dauer 962 Le Mans

همه علاقه‌مندان به مسابقات اتومبیلرانی 24 ساعته لمانس، چهره همیشه پیروز خودرو پورشه 962 در این مسابقات را به خاطر دارند. Dauer 962 نسخه جاده‌ای پورشه 962 بود که توسط شرکت دائر اسپورت ـ واگن به عنوان خودروی جاده‌ای در گمنامی عجیب و غریبی طراحی شد.

این خودرو از نظر دیگری هم عجیب بود؛ زیرا به کمپانی پورشه اجازه داد با استفاده از Dauer 962 و به لطف ایجاد یک راه گریز در مسابقات لمانس 1993 پیروز شود. شاید مردم آن قهرمانی را با مدل قدیمی‌تر پورشه 962 مرتبط بدانند.

Mosler Consulier GTP/Intruder/Raptor

مازلر کانسولییر جی‌تی‌پی و مدل‌های مازلر اینترودر و مازلر راپتور برخی از عجیب‌ترین سوپر اسپرت‌هایی هستند که تاکنون ساخته شده‌اند. حتی اگر این خودرو شبیه به خودروهای ترکیبی ارزان قیمت باشد. اما باید گفت زیر این ظاهر ساده و مرموز، اولین خودرو دارای بدنه کولار کربنی (الیاف کربنی) نهفته است و مازلر کانسولییر جی‌تی‌پی یکی از بهترین ماشین‌ها از نظر هندلینگ در زمان خودش است. حدود صد نمونه از این خودرو در کارخانه مازلر اتوموتیو فلوریدا ساخته و واگذار شدند. کمپانی مازلر اتوموتیو در سال 2013 به تولیدات خود پایان داد.

Lister Storm

یکی دیگر از خودروهای مسابقه‌ای عجیب در دوران مسابقات جی‌تی، اتومبیل لیستر استورم است. این نام تداعی‌کننده نام مشهور لیستر برای یک ماشین مسابقه‌ای و تعدادی انگشت‌شمار از خودروهای خیابانی است. فقط چهار نمونه از خودروی انگلیسی مجهز به موتور هفت لیتری 12 سیلندر جگوار با قدرت 546 اسب بخار و چهار صندلی سرنشین توسط کمپانی LISTER CAR ساخته و فروخته شد. این موتور در جگوارهای سری ایکس جی‌آر که در رقابت‌های 24 ساعته لمانس شرکت داشتند استفاده شده است. شتاب صفر تا صد این خودرو 1/4 ثانیه بوده و تا سال 2006 و تولید اتومبیل بارابوس راکت (نسخه تغییر یافته بنز کلاس CLS) سریع‌ترین خودروی چهار نفره جهان محسوب می‌شد. به‌علت قیمت 350 هزار دلاری آن، فقط چهار نمونه از این خودرو پیش از تولید نمونه جاده‌ای ساخته شده و به همین دلیل تولید آن متوقف شد. امروزه فقط سه نمونه از تولیدات اولیه این خودرو در دنیا وجود دارد.

Vector M12

در این مدل، کارخانه سازنده برای پیگیری موتور دوقلو توربوW8 وکتور به سمت لامبورگینی چرخش داشت و نتیجه آن تولید وکتور M12 بود. اگر خودروی لامبورگینی دیابلو برای شما خیلی عادی و معمولی شده است و شما واقعا می‌خواهید صاحب یک سوپر اسپرت خوب و جدید داشته باشید وکتور ام 12 گزینه مناسبی است. این خودرو توسط شرکت وکتور موتورز طراحی شده است که تولید آن در نتیجه کاهش فروش و سوء مدیریت در سال 1999 متوقف شد. میانگین قیمت خودرو 184 هزار دلار بود، اما امروزه شما می‌توانید با پرداخت قیمتی بین 65 تا 189 هزار دلار (رقم پرداختی توسط یک خریدار در حراج بارت جکسون آمریکا) صاحب یکی از این خودروها شوید. بدنه خودرو به نوعی طراحی مجدد بدنه لامبورگینی دیابلو است. کل خودرو کپی ناقصی از وکتور AWX-3 است که در نتیجه تصاحب خصمانه شرکت خودرو‌سازی اندونزیایی مگاتک100 هرگز منتشر نشد و به تولید نرسید. سیستم پیشرانه این خودرو موتور 12سیلندر 600 اسب بخاری لامبورگینی است. البته شرکت وکتور ادعا می‌کند با موتور توربو دوقلو W8 این خودرو قادر به تولید قدرت 1200 اسب بخار است! شتاب صفر تا صد خودرو 8/4 ثانیه و حداکثر سرعت آن 304 کیلومتر در ساعت است.

Aston Martin V8 Vantage Le Mans

برای یک دوره کوتاه‌مدت در اواخر دهه 90، شرکت خودرو‌سازی آستون مارتین توانست قدرتمندترین ماشین جهان یعنی ونتیج لمانس هشت سیلندر را بسازد. کمپانی به موتور نمونه قبلی این خودرو دو سوپر شارژر اضافه کرد تا به قدرت 600 اسب بخار برسد. همچنین همه نوع به‌روز‌رسانی لازم که از شاسی خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته شده بود را به شاسی اضافه کرد. کمپانی استون‌مارتین این نسخه را برای پایان دادن به سری ونتج وی 8 و جشن گرفتن دستاوردهای خود در مسابقات سال 1999 در نمایشگاه اتومبیل ژنو ارائه کرد. فقط 40 نمونه از این خودرو تولید و به طور انحصاری در اروپا فروخته شد. چرخ‌های این خودرو از آلیاژ منیزیم بوده و خودرو مجهز به فرمان، سیستم تعلیق و ترمزهای مخصوص بوده است.

 

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا