کشف سیاره‌ای دورافتاده و هم‌اندازه نپتون

براساس گزارش NBC، اين سياره كه هر پنج روز يكبار گردش به دور مدار ستاره‌اش را كامل مي‌كند،‌اولين‌بار توسط تلسكوپ كپلر رصد شد. سن ستاره اين سياره تنها 5 تا 10 ميليون سال است و اين به آن معني است كه سياره نيز سني مشابه دارد و در مقياس كيهاني به شدت جوان است. محققان مي‌گويند اين سياره جوانترين سياره‌اي است كه در مدار يك ستاره دورافتاده شكل گرفته‌است و فاصله آن تا ستاره ميزبانش 10 برابر كمتر از فاصله عطارد تا خورشيد است.

به گفته محققان موسسه فناوري كاليفرنيا،‌سن زمين 4.5 ميليارد سال است و در مقايسه، سياره K2-33b نوزاد به حساب مي‌آيد. بيشتر سياره‌هاي شناسايي شده در مدار ستاره‌هايي با بيش از يك ميليارد سال سن در حركتند، از اين رو اين ستاره و سياره جوان فرصتي كم‌نظير را براي مشاهده مراحل اوليه رشد سياره‌ها در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد.

كپلر اين سياره را در فاز دوم ماموريت خود K2 و با استفاده از تكنيك انتقال مشاهده كرد. محققان براي تاييد يافته‌هاي كپلر از داده‌هاي رصد‌خانه كك در هاوايي و تلسكوپ اسپيتزر ناسا استفاده كردند.

علاوه بر سن كم،‌نزديكي اين سياره به ستاره ميزبانش از ويژگي‌هاي گيج‌كننده آن به شمار مي‌رود زيرا عده‌اي از اخترشناسان بر اين باورند سياره‌اي با چنين جرمي بايد در فاصله‌اي دورتر از ستاره تشكيل مي‌شود و به تدرج به فاصله‌اش تا ستاره را كاهش مي‌داد.

سياره نوزاد ديگري كه كپلر در مدار ستاره‌اي دو ميليون ساله به نام تائو كشف كرده‌است، K2-33b نام داشته و در فاصله 430 سال نوري از زمين قرار دارد و به نظر مي‌رسد سياره‌اي هم‌اندازه مشتري باشد كه در فاصله‌اي يك بيستم فاصله زمين تا خورشيد قرار گرفته‌است.

منیع:همشهری آنلاین