اختصاص 804 میلیارد تومان به صندوق در سال آینده

دکتر بهزاد سلطانی در نشست خبری که عصر دوشنبه 25 اسفندماه در ساختمان این صندوق برگزار شد،با بیان اینکه با رای دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 94 اختصاص یافت،گفت: این میزان یعنی 804 میلیارد تومان بخشی از سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی است که چنانچه در سال آینده کامل پرداخت شود نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان از سرمایه اولیه صندوق تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال 1392 تنها 56 شرکت، دانش بنیان شده بودند و  فقط 5 طرح نیز از سوی این شرکت ها به صندوق ارائه شد، گفت: با توجه به اینکه اعتبارات صندوق هم در سال 92 مختصر بود در مجموع تسهیلاتی در آن سال به شرکت های دانش بنیان ارائه نشد.

وی با بیان اینکه در سال جاری بودجه ای مناسبی از سوی دولت به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص پیدا کرد، تصریح کرد: با حمایت های شخص رئیس جمهور تمامی اعتبارات صندوق اختصاص یافت.

معرفی 1336 شرکت دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی

دکتر سلطانی تاکنون 1336 شرکت دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد تا به امروز 702 شرکت به صندوق طرح ارائه دادند و از تعداد طرح های ارسالی هم 451 طرح بررسی و وضعیتشان مشخص شده است و مابقی یا رد شده ،یا برای اصلاح برگشت خورده و یا شرکت از طرح ارائه شده انصراف داده است تا طرح دیگری را بیاورد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: به عبارت دیگر از کل طرح هایی که به صندوق رسیده، 64 درصد بررسی و به نتیجه رسیده اند که بین آنها 76.9 درصد تصویب شده اند که نشان دهنده این است صندوق در روند بررسی طرح ها آسان گرفته است.

اعطای بیش از 103 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان

وی با اشاره به تصویب نهایی 323 طرح در صندوق از اعطای بیش از 103 میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به این تعداد طرح های شرکت های دانش بنیان خبرداد.

سلطانی خاطرنشان کرد: تاکنون 53 درصد شرکت هایی که دانش بنیان شده اند طرح به صندوق ارائه داده اند و مابقی احتمالا هنوز طرح هایشان آماده نیست و یا در سال آینده ارائه خواهند کرد.همچنین در حال حاضر 251 طرح در صندوق در دست بررسی است.

وی ادامه داد: همچنین از بین 451 طرح بررسی شده در صندوق تنها تعداد 40 طرح زمانی بالای 3 ماه برای بررسی تا تصویب آنها وقت برده است که به طور معمول از بررسی طرح در بانک ها هم کمتر است.البته بناداریم بررسی طرح های شرکت های نوپا را در کمتر از 3 ماه انجام دهیم.

تصویب 323 طرح شرکت دانش بنیان در صندوق

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: 323 شرکت دانش بنیانی که طرح هایشان در صندوق مصوب شده درخواست 200 میلیارد تومان تسهیلات از صندوق کرده بودند؛ به طور معمول شرکت ها هزینه ها را بالا می گیرند اما صندوق در بررسی طرح ها برای اعطای تسهیلات ریز هزینه ها و فعالیت شرکت را هم در نظر می گیرد.

وی افزود: از بیش از 103 میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون تمامی مبالغ به شرکت های دانش بنیان اختصاص نیافته است و تسهیلات در چند قسط به شرکت ها داده می شود تا بر نحوه هزینه کرد اعتبارات توسط شرکت برای طرح های مورد بررسی نظارت شود.

به طور کلی قسط اول اکثر طرح های مصوب داده شده و در برخی طرح ها اقساط کامل پرداخت شده و طرح هم کامل شده است.

اعطای 50 میلیون تومان تسهیلات به شرکت های ارائه دهنده خدمات تجاری سازی

دکتر سلطانی تصریح کرد: از بین طرح ها، 214 طرح تسهیلات قرض الحسنه با سود چهار درصد، 20 طرح تسهیلات قبل از تولید صنعتی،  6 طرح ضمانت نامه و 18 مورد هم تسهیلات لیزینگ با نرخ سود 12 درصد را دریافت کرده اند. همچنین 50 میلیون تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد به شرکت های ارائه دهنده خدمات تجاری سازی اعطا شده است.

93 درصد شرکت های دانش بنیان نوپا هستند

وی درباره ویژگی های شرکت هایی که  انش بنیان شده اند، گفت: از 1336 شرکتی که دانش بنیان شده اند، به طور کلی 93 درصد شرکت ها نوپا هستند و تنها 130 شرکت میزان درآمد سالانه شان بالای یک میلیارد تومان بوده و حدود 100 شرکت هم تعداد پرسنل شان بیش از 30 نفر بوده است.بنابراین در تلاشیم شرکت های بزرگ را به سمت دانش بنیان بودن سوق داده تا بتوانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره مند شوند.

پیش بینی افزایش 2 هزار شرکت دانش بنیان تا پایان اسفندما  سال آینده

دکتر سلطانی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما  این است که 2 هزار شرکت تا پایان اسفندماه  سال آینده ،دانش بنیان شده و در مجموع تعداد شرکت های دانش بنیان به سه هزار شرکت برسد.همچنین انتظار داریم 2هزار و 700 تا 3 هزار طرح نیز به صندوق نوآوری و شکوفایی جهت دریافت تسهیلات ارائه شود و چنانچه فرض را بر این بگذاریم که به طرح ها همین مقدار تسهیلات ارائه شود، 5 برابر امسال تسهیلات در سال آِینده ارائه خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری 53 جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان مرجع اصلی مدیریت صندوق و سه جلسه هیات امنای صندوق خبرداد.

دکتر سلطانی ادامه داد: در سال 92 صندوق نوآوری و شکوفایی تنها یک آیین نامه و یک دستورالعمل داشت اما در حال حاضر 24 دستورالعمل و آیین نامه دارد که دو دستور العمل نیز در انتظار تصویب هیات امناست.

راه اندازی میز پذیرش در صندوق نوآوری وشکوفایی

دکتر سلطانی با اشاره به راه اندازی میز پذیرش در صندوق نوآوری وشکوفایی طی دو ماه اخیر گفت: شرکت های نوپا به محض دانش بنیان شدن و معرفی به صندوق، جلسه ای حضوری با مسئولان صندوق خواهند داشت تا از چگونگی بهره مندی از تسهیلات صندوق آشنا شوند که به میز پذیرش مشهور است.

به گفته وی هدف اصلی از راه اندازی میز پذیرش حذف واسطه ها بین شرکت ها و صندوق نوآوری و شکوفایی برای استفاده از تسهیلات است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: البته برای شرکت های بزرگی که دانش بنیان شوند، صندوق به طور ویژه مراحل پذیرش را انجام خواهد داد.

وی به همکاری صندوق با ستادهای فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: ستادها در بررسی طرح ها مرجعیت فنی برای ما دارند و طرح هایی که آنها بررسی و تایید کنند، صندوق آنها دوباره بررسی نمی کند و تاکنون هم نزدیک به 52 میلیارد و 640 میلیون تومان تسهیلات صندوق به شرکت هایی داده شده است که ارتباط موضوعی با ستادهای فناوری های راهبردی داشته است.

41 شرکت خصوصی کارگزار ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی هستند

دکتر سلطانی با بیان اینکه 41 شرکت خصوصی کارگزار ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی هستند، گفت: از این تعداد 13 صندوق پژوهش و فناوری هستند که 20 درصد ارزیابی ها را این نوع صندوق ها انجام داده اند.به طور کلی بیش از 51 میلیارد تومان تسهیلات صندوق به شرکت های دانش بنیان با عاملیت مالی صندوق های پژوهش و فناوری ارائه شده است.

اعطای 32 درصد تسهیلات صندوق به شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم وفناوری

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت هایی که دریافت کننده تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بوده اند، در پارک های علم و فناوری مستقرند، گفت: در برخی از پارک های علم و فناوری مجموع تسهیلات دریافتی شرکت های دانش بنیانمتسقر در پارک از صندوق نوآوری و شکوفایی بیشتر از اعتبار سالانه پارک است.به طور کلی حدود 32 درصد تسهیلات اعطا شده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم وفناوری بوده است.

کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق به 14 درصد تا 22 درصد

دکتر سلطانی در ادامه برخی مصوبات مربوط به صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: نرخ سود تسهیلات صندوق که درگذشته بین 17 تا 22 درصد بود با تصویب هیات دولت به 14 درصد کاهش یافت البته به غیر از تسهیلات قرض الحسنه که با نرخ 4 درصد و لیزینگ که با نرخ 12 درصد ارائه می شود.

همچنین سقف تسهیلات سرمایه در گردش به 2 میلیارد تومان افزایش یافت و دوران بازگشت آن به از یک سال به دو سال تغییر کرد.

به گفته وی سقف اعتبارات اختصاص یافته به هر شرکت نیز از 5 میلیارد به 10 میلیارد تومان نیز افزایش یافته است.

دکتر سلطانی در ادامه از تعامل با 12 بانک دولتی و خصوصی و برگزاری جلسات متعدد با وزارتخانه ها و سازمان های دولتی با هدف معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های برزگ همکار این نهادها خبر داد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در 5 سفر استانی دولت همراه رئیس جمهور حضور داشته ایم، گفت: تلاش صندوق این است که اعتباراتش برای بخش خصوصی باقی بماند و شرکت های با ظاهری خصوصی و واقعیتی دولتی نتوانند از تسهیلات صندوق بهره مند شوند.

بررسی 21 طرح برای اعطای تسهیلات سرمایه گذاری خطرپذیر

وی با تاکید براینکه صندوق نمی تواند از تحقیقات حمایت کرده و تسهیلات ارائه دهد، گفت: البته چنانچه ایده ای جاذبه خوبی داشته باشد بروی آن سرمایه گذاری خطرپذیر صورت می گیرد به طوری که با خرید سهام شرکت، سرمایه او را صندوق افزایش می دهد و مشارکت می کند، البته ممکن است از هر 10 مورد سرمایه گذاری خطرپذیر، فقط دو مورد به نتیجه برسد که همان موارد هم بازگشت سرمایه گذاری صندوق را تضمین می کنند.

به گفته دکتر سلطانی 21 طرح تحقیقاتی در دست بررسی صندوق برای سرمایه گذاری خطرپذیر است که تاکنون 4 مورد به مرحله نهایی رسیده اند.

برگزاری نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان

 وی در ادامه از سیاست صندوق مبنی بر افزایش سهم سرمایه گذاری خطرپذیر در سال 94 خبر داد و ادامه داد: در سال آینده صندوق در بسیاری از نمایشگاه ها حضور فعالتری خواهد داشت تا به بررسی شرکت ها بپردازد.همچنین ابتدای سال آینده نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان به همت صندوق و با همکاری فن بازار ملی ایران برگزار خواهد شد.

اختصاص 100 میلیارد اعتبار به لیزینگ شرکت های دانش بنیان در سال 94

به گفته دکتر سلطانی برای سال آینده، 100 میلیارد اعتبار نیز برای تسهیلات لیزینگ به شرکت های دانش بنیان با نرخ سود 12 درصد در نظر گرفته شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره برنامه های در دست تصویب هیات امنای صندوق گفت: درصددیم که با تصویب هیات امنا سقف تسهیلات به یک شرکت دانش بنیان را از 10 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان افزایش یابد.

همچنین چنانچه در استان ها پروژه های فناوری محور با پشتیبانی استانداری ها به اجرا درآید صندوق حاضر است از اینگونه طرح ها حمایت کند.

وی افزود: در تلاش هستیم در صورت تصویب هیات امنای صندوق، تسهیلات دفترکار برای شرکت های دانش بنیان تعریف کنیم تا به صورت قسطی و یا اجاره به شرط تملیک صاحب دفتر شوند.

دکتر سلطانی با بیان اینکه باید در ساختمان های شهری نمادهای فناوری را هویت بخشی کنیم، افزود: این سیاست به دنبال این است که علاقه یک فارغ التحصیل دانشگاهی ما این باشد که یک روزی شرکت خود را در ساختمان فناوری شهر تهران مستقر کند،برجی که ماهیتش فناوری است و شرکت های مستقر در آن از غول های فناوری در کشور هستند.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا