کشف قدیمی ترین سند مکتوب پرداخت مالیات

یک متن باستانی به زبان یونانی کهن که در کاووش های باستان شناسی مصر به دست آمده بود ، به تازگی کشف رمز شده است . این نوشته در حقیقت یک رسید رسمی و اداری محسوب می شود که بر اساس مندرجات آن ، یکی از اهالی این سرزمین باستانی که متاسفانه نام وی خوانا نیست ، به همراه دوستش مبلغ 75 تالان ( سکه ) جهت انتقال و فروش یک قطعه زمین پرداخته است . در این سند همچنین اشاره شده است که آن ها 15 تالان نیز بابت مالیات این معامله  به خزانه مرکزی و عمومی شهر دیوسپولیس ماگنا Diospolis Magna که امروزه با نام شهر اقصر شهرت دارد ، پرداخت کرده اند . شهر اقصر یا Luxor در منطقه تبس Thebes در کشور مصر قرار دارد و یکی از باستانی ترین مناطق این کشور به شمار می رود . لازم به توضیح است که تالان یا  talent  واحد وزن مورد استفاده در روزگار باستان بوده و برابر با شصت من پارسی  که هر من معادل 420 گرم است این واحد وزنی که در ایران و خاور میانه کاربرد داشته برابر با  بیست وشش کیلو گرم یونا نی  و پنجاه و شش پوند است . این واحد وزنی را ایرانیان از بابل اقتباس کردند . البته باید توجه داشت که تالان بابلی شصت کیلو گرم بوده است .

در همین زمینه یکی از اعضای تیم مطالعاتی این نوشته باستانی با نام برایس جونز Brice Jones از دانشگاه کونکوردیا Concordia University در گفتگو با Live Science  اعلام کرد : " این مبلغ رد و بدل شده در آن زمان بسیار زیاد بوده و احتمالا این افراد مصری جز طبقه بسیار ثروتمند جامعه زمان خود محسوب می شدند .

بر اساس محاسبات انجام شده توسط پژوهشگران ، تاریخ پرداخت این مبلغ مالیات و خرید و فروش ، روز 22 جولای سال 98 پیش از میلاد مسیح بوده است . تمامی این پرداختی توسط سکه انجام شده است که این میزان پرداختی در معامله فوق الذکر ، در مجموعی وزنی برابر با 220 پوند ( حدود یک صد کیلو گرم ) داشته است .

از سوی دیگر بر اساس قوانین رایج در آن دوره ، میزان 15 تالان سکه واریز شده  به خزانه عمومی نیز به صورت سکه های نقره به عنوان مالیات بر این انتقال ، پرداخت شده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که این متن باستانی در کتابخانه و آرشیو دانشگاه مک گیل McGill University واقع در شهر مونترال کانادا ترجمه و کشف رمز شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا