نفوذ داروهای شیمیایی به تومورهای مغزی با ایمپلنت فراصوت

 رگ های خونی مغز ما شدیداً با سلول های مغزی در هم تنیده اند تا جلوی ورود سموم و سایر عوامل بیماری زا را بگیرند و نکته منفی اینجاست که حتی داروها نیز نمی توانند از این سد عبور کرده و به تومورها برسند.

گروهی از محققین فرانسوی به تازگی یک پاسخ امیدوار کننده برای این مشکل پیدا کرده اند: یک ایمپلنت فراصوت طراحی شده توسط این تیم می تواند به طور موقت این سد خونی-مغزی را نفوذ پذیر کند. این تیم تحقیقاتی یک آزمایش را با حضور 15 بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما(بدخیم ترین نوع تومور مغزی) اجرا کرده اند و نتایج این تست نشان داده که تکنیک ایمپلنت فراصوت به شکل موفقیت آمیزی اجازه می دهد که داروها وارد مغز شوند.

پزشکان هنگامی که در حال خارج کردن بخشی از تومور به عنوان نمونه بیوپسی هستند، یک دستگاه کوچک ( به قطر 11.5 میلی متر) را در مغز ایمپلنت می کنند که نام رسمی آن SonoCloud است. وقتی زمان شیمی درمانی فرا برسد، حباب های میکروسکوپی وارد جریان خون بیمار می شوند که می توانند از دیواره رگ های خونی عبور کند. بعد از آن پزشکان دستگاه را فعال می کنند تا امواج فراصوت به مدت دو دقیقه این حباب ها را تحریک کند. حباب های در حال ارتعاش می توانند سد خون-مغزی را به مدت شش ساعت به روی داروهای شیمیایی باز کنند. این روش اجازه می دهد که داروها بتوانند تا پنج یا هفت برابر بیشتر از حالت عادی به داخل تومورهای مغزی نفوذ کنند.

برخلاف اینکه عملیاتی شدن این تکنیک موفقیت آمیز بوده است، اما محققین باید بتوانند یک تست کلینیکی وسیع تر را ترتیب دهند. دکتر Ekokobe Fonkem، انکولوژیست عصبی ساکن تگزاس در مصاحبه با HealthDay News اعلام کرد که محققین هنوز باید ثابت کنند که این تکنیک منجر به عوارض جانبی نمی شود. به گفته او:

محققین باید مطمئن شوند که شانسی برای ورود باکتری به مغز و ایجاد مننژیت که باعث مرگ خواهد شد وجود ندارد.

این همان کاری ست که تیم تحقیقاتی باید به اتمام برساند و برنامه هایی را برای جمع آوری سرمایه جهت ساخت یک کلینیک آزمایشی بزرگ تر در سال 2017 در سر دارد. اگر همه چیز درست پیش برود، SonoCloud تا سال 2020 به تولید انبوه خواهد رسید و برای فروش تجاری آماده می شود.

 

منبع:techshot

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا