مهار بیکاری فارغ التحصیلان با ایجاد فضاهای کسب و کار

سینا پرس: اهمیت این موضوع تا حدی است که تصمیم گیرندگان سیاسی هر کشوری برای کسب توانایی در اداره عملی جامعه، نیازمند پژوهش‌های کاربردی و پایه‌ای هستند اما سوال اصلی اینجاست که آیا اساسا به اهمیت این موضوع در جامعه  پی برده‌‎ایم؟ خبرنگار خبرگزاری سینا این بار گفت‌و‌گویی اختصاصی با دکتر عزیز اله جعفری، معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ انجام داده تا درباره سهم و برنامه‌های آینده این دانشگاه (به عنوان یکی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی کشور) در خصوص بحث پژوهش‌های پایه ای و کاربردی از وی سوال کند

شما در معاونت پژوهشی به دنبال چه اهدافی هستید؟

نقش اصلی معاونت پژوهشی این دانشگاه، تسهیل و رصد فعالیت‌های پژوهشی و کمک به پژوهشگران است.عمده محورهای پژوهشی ما در حوزه انتشار مقالات ، چاپ کتاب و قراردادهای کارفرمایی است. معمولا پژوهش‌های ما در زمینه‌های مختلف علمی، علوم انسانی و مدیریت اجرایی انجام می شود. حوزه علمی طیف وسیعی از گرایش‌های مختلف علوم  از زیست شناسی و مهندسی صنایع گرفته تا علوم انسانی مانند روان شناسی را در بر‌می گیرد از اینرو بیشترین پژوهش‌های اعضای هیات علمی ما در این حوزه انجام می‌شود. هم اکنون 82 عضو هیات علمی رسمی این دانشگاه به عنوان پژوهشگر این دانشگاه محسوب می شوند.

فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه به چه سمت‌و‌سویی پیش می رود؟

یکی از مهمترین طرح‌های ما ایجاد تغییراتی در نظام آموزشی با عنوان توانمند سازی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. طبق بررسی های انجام شده 12 تا 13 درصد آمار بیکاری در بین فارغ التحصیلان رواج دارد. اغلب بیکاری این دانشجویان به علت نداشتن توانایی است. تقاضای زیاد بازار کار باعث شده تا امروزه نسل جدید دانشجویان دیگر به اسم و رسم دانشگاه‌ها کاری نداشته باشند بلکه آنها به دنبال تدریس در دانشگاهی هستند که بتوانند پس از فارغ التحصیلی به راحتی دنبال کار باشند. فراتر از این مساله، پیش بینی شده اغلب دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به دنبال دانشگاهی کارآفرین باشند تا کسب و کاری متناسب با حرفه تحصیلی‌شان راه اندازی کنند. متاسفانه هم اکنون چنین فضایی در دانشگاه‌ها حاکم نیست. ما از این فرصت استفاده کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که فارغ التحصیلان ما در آینده مشکل اشتغال نداشته و کارآفرین باشند. این طرح از 2 پیش از سوی معاونت آموزشی این دانشگاه در حال اجرا است. هم اکنون یک سری دروس هم هستند که پس از فارغ التحصیلی یا حین تحصیل به درد دانشجو می‌خورد. برگزاری چنین کلاس‌هایی را وزارت علوم مصوب نکرده است. ما در کنار برگزاری کلاس‌های مصوب وزارت علوم، برای آینده کاری و توانمند سازی بهتر دانشجویان این کلاس ها را برگزاری کرده ایم.

 یکی دیگر از کارهای گسترده ای که شروع کرده ایم و ما را نسبت به سایر دانشگاه ها متمایز ساخته است، اجرای برنامه های مشترک بین دانشگاه علم و فرهنگ با معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی به منظور تبادل توانمندی ها و اطلاعات اعضای هیات علمی و محققان است. ما در این طرح قصد داریم با استفاده ازمحققان معاونت پژوهشی فضای کسب و کار واقعی را به دانشجو نشان دهیم.هم اکنون بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه ها به دلیل نداشتن کارفرما و انجام ندادن پروژه های کارآفرینی قادر به توضیح دادن فضاهای کسب و کار به دانشجویان نیستند و معمولا این فضاها به صورت تئوری به دانشجویان درس داده می شود اما ما در این طرح از مجموعه پژوهشگران جهاد دانشگاهی مانند پژوهشکده توسعه تکنولوژی، رویان، ابن سینا و… دعوت کرده‌ایم تا اطلاعات و تجربیات چندین ساله پژوهشی شان را در اختیار دانشجویان ما قرار دهند. این افراد قرار است عضو هیات علمی این دانشگاه شوند. در ضمن ما به دنبال این هستیم که در انتخاب استادان راهنما و مشاورمان از ظرفیت های اعضای جهاد دانشگاهی استفاده کنیم.

این کار چه تاثیری در پیشبرد و ارتقای فعالیت های پژوهشی دانشگاه دارد؟

به طبع استاد راهنما و مشاوری که خود درگیر کارهای اجرایی است، پایان نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکترا را به سمت نیازهای واقعی کشور سوق می دهد.

بازدید از مجموعه ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی یکی دیگر از اولویت های برنامه شماست، این نوع بازدیدها چه کمکی به دانشجویان می‌کند؟

این مساله از چند بعد قابل بررسی است. نخست اینکه دانشجویان ما با مجموعه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی مانند آزمایشگاه ها، تجهیزات و طرح‌های پژوهشی آشنا می‌شوند. دوم اینکه هیچ نهاد و ارگان و سازمانی تاکنون طرح‌های پژوهشی اش را بر اساس نیاز کشور اجرا نکرده است. ما با همکاری جهاد دانشگاهی برای اولین بار به این موضوع ورود پیدا کرده و یک شبکه علمی 3ساله طراحی کرده‌ایم که جهت‌گیری، نتایج و کارفرماهای طرح‌ها و همچنین نیازهای کشور را برآورد می کند. به همین منظور پیگیر این مساله هستیم که پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و دکترا در راستای این شبکه علمی جهت دار و هدف دار شوند. پژوهش‌های ما اگر جهت دار و هدفدار شوند، متوجه می‌شویم که پیشرفت و جهت گیری کدام گروه‌های پژوهشی بیشتر است.

برای خروج از برنامه های صرفا آموزشی برنامه دیگری هم دارید؟

یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که هنگام انتخاب رشته به دانشجویان اعلام کنیم کدام رشته تحصیلی را با همکاری کدام پژوهشکده گرفته ایم. این مساله کمک می کند تا دانشجو از ابتدا تکلیفش مشخص شود و بداند در کدام زمینه فعالیت خواهد کرد. رخ دادن چنین رویدادی تحول عظیمی در نظام آموزش عالی به وجود می آورد. ما اگر به جایگاهی برسیم که 70-80 درصد پایان نامه‌های ما بر اساس نیاز کشور باشد، تحول بزرگی در جامعه ایجاد خواهیم کرد.

پیش بینی می شود تا 4-5 سال آینده این طرح به سرانجام برسد. یکی دیگر از کارهای ما با همکاری معاونت آموزشی  این است که حداقل یک نفر از اعضای شورای آموزشی از پژوهشگران جهاد دانشگاهی باشند. اعضای شورای آموزشی در هر دانشگاهی یکی از محوری ترین نهادهای تصمیم گیری است. اعضای این شورا تعیین کننده نوع دروس ارایه شده، استادان آموزشی، جهت گیری و موضوع پایان نامه ها هستند. ما با این کار در نظر داریم عملا پژوهشگران جهاد در خط مقدم تصمیم گیری‌های ما قرار بگیرند. به مراتب اعضای هیات عملی خودمان را هم عضو شورای علمی گروه های پژوهشی جهاد دانشگاهی می کنیم. همچنین ما به دنبال این هستیم تا دانشجویان در حین تحصیل درگیر پروژه های کارفرمایی پژوهشکده های جهاد دانشگاهی بشوند. همین بحث را برای اعضای هیات علمی داریم. اعضای هیات علمی می توانند از طریق دانشگاه ها طرح هایی را ارایه و کارفرمایی کنند و بتوانند به عنوان عضو همکار یکی از طرح های مجموعه جهاد دانشگاهی شوند. با موفقیت چنین طرحی یک مدل عینی و عملی در مجموعه وزارت علوم به وجود خواهد آمد و از این فضای صفر آموزشی خارج خواهیم شد و دانشجویان کارآفرین تربیت کنیم.

این طرح درحال حاضر در چه مرحله ای به سر می برد؟

 ما برای اینکه چنین امری محقق شود با سازمان اشتغال و کارآفرینی مجموعه جهاد دانشگاهی مذاکراتی انجام داده ایم. پیرو این مذاکرات قرار شد دفتری در این دانشگاه با عنوان حمایت از کارآفرینی و ایده های برتر دایر شود. این دفتر به زودی راه اندازی خواهد شد. این ظرفیت در دانشگاه وجود دارد که در صورت خطور کردن ایده خاص به ذهن دانشجو و اعضای هیات علمی این طرح‌ها به ثروت و کسب و کاری مناسب تبدیل شوند. طرح حمایت از کارآفرین‌های ما می تواند در راستای تشکیل شرکت های دانش بنیان در دانشگاه باشد تا مشمول حمایت و هدایت این دفتر قرار بگیرند.

 ما هم اکنون نزدیک به 6 هزار دانشجو داریم یعنی 6 هزار دانشجو با ذهن خلاق. اگر تک تک ذهن خلاق این دانشجویان هدایت شود به گنجی بی انتها دست پیدا می کنیم. در ضمن ما برای تحقق این مساله قصد برپایی کارگاه های آموزشی داریم تا دانشجویان در فضای آکادمیکی از جدیدترین اتفاق‌های فضای کسب و کار آشنا شوند. ما برای برگزاری این کارگاه ها می توانیم از وزرا، معاونان ، مدیران و کارشناسان گروه های مختلف استفاده کنیم تا دانش و تجربیات خودشان را طی این چند سال در اختیار دانشجویان قرار دهند تا آنها به درک درستی از دنیای کسب و کار برسند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا