نوشابه‌ های انرژی‌ زا و افزایش فشار خون

پژوهشگران طی مطالعه‌ای دریافتند افراد بالغ جوان که به طور منظم کافئین مصرف نمی‌کنند، در صورت مصرف نوشابه‌های انرژی زا افزایش فشار خون بیشتری را نسبت به نوشابه‌های معمولی تجربه می‌کنند و در نتیجه نگرانی در مورد خطر حملات قلبی در این افراد بیشتر خواهد بود.

در این مطالعه، محققان به 25 جوان سالم در رده سنی 19 تا 40 سال، بطور مستمر یک  قوطی نوشابه انرژی‌زا و نوشابه معمولی داده و تغییرات ضربان قلب و فشار خون آنها را قبل از مصرف و 30 دقیقه پس از آن بررسی کردند. این مقایسه همچنین بین افرادی که در هر روز کمتر از 160 میلی‌گرم کافئین (در حدود یک فنجان قهوه) مصرف می‌کردند و افرادی که به طور منظم مصرف کافئین (در حدود بیشتر از 160 میلی‌گرم در روز) داشتند صورت گرفت.

پس از بررسی نتایج مشخص شد فشار خون در افرادی که نوشیدنی انرژی‌زا مصرف کرده بودند نسبت به مصرف کنندگان نوشابه معمولی به طور چشمگیری افزایش بیشتری داشت و این میزان در افرادی که به طور معمول به مصرف کافئین عادت نداشتند و نوشابه انرژی‌زا مصرف کرده بودند به دو برابر هم می رسید.

گسترش مصرف نوشابه های انرژی‌زا در بین جوانان تا حدی موجب افزایش نگرانی در مورد فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی در این افراد شده است، به ویژه در مورد کسانی که به طور منظم کافئین مصرف نمی کنند. بنابراین در میزان مصرف این نوشابه‌ها باید احتیاط لازم  را رعایت کرد.

مترجم: صالح سپهری فر

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا