گزارش تصویری از برترین اجاق های خورشیدی

با آغاز گرما کم کم انجام فعالیت هایی نظیر پیک نیک در خارج از محیط خانه به یک تفریح متداول در میان مردم تبدیل می شود. به این ترتیب استفاده از سوخت های فسیلی برای انجام این فعالیت ها نیز به مراتب افزایش می یابد. دانشمندان نیز برای راحتی افراد و آسیب کمتر به محیط اطراف به ارائه جایگزین هایی نظیر اجاق های خورشیدی پرداخته اند. در حقیقت مفهوم اجاق های خورشیدی پدیده چندان جدیدی نیست بلکه می توان آن را کاملا تاریخی دانست.

بسیاری از این سیستما ک هی خوره با فناوری بسیار پیشرفته ای نیز ساخته شده اند در مناطق دور دست آزمایشی مورد بررسی قرار گرفته اند. برای مثال اجاق هاشیدی لوله ای وجود دارند که می توانند در ظرف چند دقیقه به دمای 550 درجه فارنهایت (288 درجه سانتی گراد) برسند و طبخ غذا را برای افراد ممکن سازند.

با این حال پیشرفت های تکنولوژیکی بشر طبخ غذا بدون استفاده از سوخت های سنتی را ممکن ساخته است. بسیاری از این سیستم ها که با فناوری بسیار پیشرفته ای نیز ساخته شده اند در مناطق دور دست آزمایشی مورد بررسی قرار گرفته اند. برای مثال اجاق های خورشیدی لوله ای وجود دارند که می توانند در ظرف چند دقیقه به دمای 550 درجه فارنهایت (288 درجه سانتی گراد) برسند و طبخ غذا را برای افراد ممکن سازند. در زیر به نمونه هایی دیگر از این اجاق های خورشیدی اشاره خواهد شد:

1. SolSource Air: این دستگاه با استفاده از یک بازتابنده خورشیدی کاسه ای شکل قادر است تا در ظرف چند ثانیه کاملا داغ شده و طبخ غذا را ممکن سازد. این دستگاه پس از آزمایش در جوامع دور افتاده هیمالیا در سال 2013 میلادی روانه بازار شده است

2. GoSun: این اجاق خورشیدی لوله ای از آلومینیوم براق و لوله تخلیه ساخته شده است که با متمرکز کردن نور خورشید می تواند در کمتر از چند دقیقه به 288 درجه سانتی گراد رسیده و دمای لازم برای آشپزی را فراهم می آورد.

3. SUNplace Table: این اجاق خورشیدی به صورت ماهیتابه شکل طراحی شده است و می توان با استفاده از آن تجربه پخت راحت تری داشت.

4. اجاق خورشیدی سوزان ازبکستان: در ازبکستان اجاق خورشیدی ویژه ای طراحی شده است که می تواند با متمرکز کردن گرمای نور خورشید آن را به یک پرتو نور داغ تر تبدیل کند که هر شخصی می تواند با استفاده از آن به پخت و پز بپردازد.

5. Solar Ibex: این اجاق نیز یک دستگاه سبک وزن کاسه ای شکل دیگری است که گرمای خورشید را تقویت می کند. این دستگاه در واقع از یک ردیاب متمرکز کننده خودکار اشعه نور خورشید بهره می برد.

6. death ray: این دستگاه خانگی به راحتی می تواند جای خود را در محیط خانه ها پیدا کرده و به عنوان یک منقل در حیاط خانه افراد مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا