رقابت دانشمندان علوم دریایی برای نجات مرجان ها

تقریبا تمامی دانشمندان علوم دریایی جهان در چندسال گذشته به دنبال یافتن راهکارهایی برای مبارزه با تبعات گرمایش زمین هستند و به شدت به دنبال جذب حمایت های سیاسی و مالی برای مبارزه با از بین رفتن اکوسیستم های بسیار مهم دریایی به واسطه گرمایش زمین هستند که یکی از مهم ترین این موارد را می توان مرجان های دریایی دانست.

یکی از راهکارهای بسیار جالب ارائه شده مربوط به کشت آزمایشگاهی نوع خاصی از مرجان ها است که توسط این دانشمندان با نام ابرمرجان نامید شده است. به این ترتیب با بازگرداندن این مرجان ها به محیط زیست مرجان های عادی می توان از مزایی مقاومتی آنها در برابر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بهره مند شد.

در این میان دکتر راث گیتز به عنوان رییس جامعه جهانی تحقیقات مرجانی و مدیر مرکز زیست شناسی دریایی هاوایی در این باره می گوید: «ما باید فرایند نجات مرجان ها و اکوسیستم های آبی را به معنای واقعی کلمه با فوریت به انجام برسانیم.» گیتز که در هفته گذشته یک نشست بزرگ برای این هدف برگزار کرده است، موفق شده است تا تعداد 2 هزار فرد که شامل دانشمندان متخصص در زمینه مرجان ها، سیاست گذاران و … بودند را به این گردهمایی دعوت کند تاب ه وضعیت سلامت مرجان ها رسیدگی درستی گردد.

هدف اصلی از این نشست این بوده است که بتوان نقشه و راهکاری عمومی برای نجات دیواره های مرجانی در سراسر جهان رسم گردد و به کمک دولت ها بتوان راهکارهایی برای اجرای سریع این روش های نجات دهنده را اعمال کرد. در این میان یک رقابت بسیار جالب بین دانشمندان به راه افتاده است و هر یک در تلاش هستند تا برترین راه ممکن برای نجات این موجودات دریایی را بیابند.

یکی از نکاتی که این نشست به آن پرداخته است این است که مرجان ها تنها منابعی زیست محیطی نیستند که دولت ها مجبور باشند برای نجات دادن آنها هزینه هایی بدون بازگشت سریع داشته باشند. بر اساس این اطلاعات، بخش بزرگی از درآمدزایی صنایع گردشگری دریایی به غواصی در محیط های مرجانی باز می گردد و به این ترتیب سرمایه گذاری دولت ها در نجات مرجان ها در حقیقت سرمایه گذاری بر روی نجات صنایع گردشگری آنها به حساب خواهد آمد.

منبع: hosted