حمایت بیل گیتس از مهندسی ژنتیکی پشه‌ها برای مقابله با مالاریا

در حال حاضر، تعدادی از دانشمندان با استفاده از تکنیک  ویرایش ژنتیکی کریسپر پشه‌هایی ساخته‌اند که یا نازا هستند یا در مقابل مالاریا مقاومت دارند. کریسپر ابزاری برای بریدن و چسباندن است که محققان با استفاده از آن DNA را ویرایش می‌کنند. در چند مورد، محققان از تکنولوژی مشابهی به نام gene drive استفاده کرده‌اند. به کمک این تکنیک دانشمندان تضمین می‌کنند صفت‌هایی که به DNA اضافه کرده‌اند در نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. دانشمندان با استفاده از این ابزارها می‌توانند صفت مقاومت در برابر مالاریا را به سرعت در میان پشه‌ها گسترش دهند. گیتس معتقد است این روش سلاح خوبی برای مقابله با این بیماری در اختیار ما می‌گذارد.

گیتس می‌گوید: «من فکر می‌کنم طی سه تا پنج سال آینده تکنولوژی gene drive پیشرفت کرده و بسیار مفید می‌شود. به همین دلیل ابزاری کلیدی برای کاهش مرگ و میر ناشی از مالاریا به حساب می‌آید.»

مالاریا که از طریق نیش پشه‌ی ماده‌ی آنوفل منتقل می‌شود، هر سال بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را به این انگل آلوده می‌کند و تقریبا ۵۰۰ هزار نفر را می‌کشد؛ اغلب قربانیان‌ هم کودک هستند. به همین دلیل بنیاد بیل و ملیندا گیتس سال‌هاست برای نابودی این بیماری کمک‌های مالی می‌کنند. این بنیاد در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار برای ساخت واکسن اهدا کرد.

اگر تکنیک gene drive همان‌طور که انتظار می‌رود، جواب دهد، به یکی از موثرترین ابزارها برای مقابله با مالاریا و دیگر بیماری‌های عفونتی تبدیل می‌شود.

منبع:digikala