توسط محققان دانشگاهی بالشت ضد خروپف تولید شد

طرح بالشت ضد خروپف توسط محمدرضا غلامی و مرصاد مقصودی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات با استاد راهنمایی دکتر نادر جعفرنیا دابانلو، ارائه شده است.دکتر نادر جعفرنیا دابانلو در مورد این طرح گفت: خروپف اساساًصدای ناهنجاری است که بر اثر اختلال در تنفس هنگام خواب بوجود می آید. خروپف موضوعی تقریباً شایع در بین مردم است که امری ناخوشایند به حساب می آید. موارد حاد خروپف «آپنه تنفسی» نامیده می شود که در برخی موارد حتی موجب مرگ افراد شده است.

وی افزود: هنگام خواب جاذبه جهت فشار آوردن روی تمام بافت‌های بدن عمل می‌کند اما بافت های گلو نسبتاً نرم و شل هستند، بنابراین جاذبه سقف دهان، زبان کوچک و زبان را به سمت عقب فشار می‌دهد، این مساله راه هوایی را تنگ‌تر می کند در نتیجه ایجاد تلاطم در جریان هوا، ارتعاش کام و زبان کوچک، خروپف را به وجود خواهد آورد.

دکتر جعفرنیا با بیان اینکه اگر فردی که دچار خروپف است، در هنگام خواب توسط فرد دیگری با ملایمت و لطافت بچرخد یا تغییر مکانی داده شود، بافتهای فرد بیمار از حالت استراحت خارج شده و خروپف شخص قطع می‌شود، ادامه داد: بالشت ضد خروپف طراحی شده در واحد علوم و تحقیقات با تغییر زاویه سر بیمار راه تنفس وی را باز کرده و مانع از خروپف او می شود.

وی اضافه کرد: این شیوه هیچ گونه ضرری نداشته و خود بیمار نیز بدون اینکه از خواب بیدار شود، دیگر خروپف نمی‌کند. در واقع این بالشت به جای دادن پالس الکتریکی یا امواج مغناطیسی به فرد، به روش سنتی زاویه سر فرد بیمار را به نحوی عوض می‌کند تا راه هوایی برای تنفس او باز شده و دیگر خروپف نکند.

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بالشت ضد خروپف در سه مرحله تشخیص صدا، پردازش آن و اعمال تغییرات روی بالشت عمل می‌کند، تصریح کرد: بخش تشخیص صدا شامل میکروفون و تقویت کننده است. در این بخش صدای محیط ضبط شده و به  واحد پردازش ارسال می‌شود که در آنجا مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پس از آنالیز صدا در بخش پردازش، صدای خروپف تشخیص داده شده و فرمان برای ایجاد تغییر زاویه در بالشت همسو با شرایط فیزیولوژیکی بدن شخص بیمار ارسال می‌شود. این فرایند تا زمانی که شخص خروپف می‌کند، ادامه می‌یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا