ستاری:دانشگاه ها معادن ارزشمند ایده ها و خلاقیت ها هستند

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،دکتر سورنا ستاری امروز دوشنبه علاوه بر حضور در نشست مدیران شرکت بهره برداری مترو تهران از دستاوردهای آن دیدن کرد.

وی با اشاره به آمادگی ایجاد شده در کشور برای گسترش اقتصاد دانش بنیان در تمامی حوزه ها، مسأله اصلی گسترش این اقتصاد را فرهنگی عنوان کرد و افزود: بخشی از مشکلات فرهنگی ناشی از اقتصاد نفتی ما را وادار می کرد بدون تلاش برای به دست آوردن دستاوردهای علمی و فناوری مورد نیاز، آنها را خریداری کنیم در صورتی که اتفاقات مثبت چند سال اخیر به ما آموخته است که تا خودمان چیزی را نسازیم و بومی نکنیم، نمی توانیم از آن نگهداری کنیم.

ستاری با اشاره به ضرورت بومی سازی دستاوردهای مورد نیاز عنوان کرد: واردات بدون کسب دانش فنی موجب شد دچار مشکلات بسیاری شویم. اگر دانش فنی تجهیزات مورد نیاز بومی شود توانمندی اداره آن در کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت بازتعریف مفاهیم پژوهشی گفت: نیازمند فرهنگسازی در حوزه تعریف پژوهش ها هستیم، چرا که در این حوزه کم هزینه نکرده ایم.

ستاری هدف گذاری صحیح پژوهش را مشکل اصلی پژوهش ها عنوان کرد و افزود: مشکل اصلی پژوهش کشور، نداشتن مشتری پژوهش است. پژوهشگاه هایی هستند که چندین میلیارد هزینه می کنند اما نتیجه این هزینه ها و دستاوردهای آن ها تاثیری در زندگی مردم نداشته است و خروجی این پژوهش ها در صنعت مشاهده نمی شود.

وی با بیان این که پروژه های کلان شهرها با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناوری های بومی رونق می گیرد عنوان کرد: ظرفیت شرکت های دانش بنیان و دانش بومی فناوران ایرانی موجب حل مشکلات عمده در حوزه هایی همچون حمل و نقل عمومی از جمله مترو در کلانشهرها را به دنبال خواهد داشت.

***ظرفیت بازارسازی در حوزه حمل و نقل شهری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حوزه حمل و نقل زیر زمینی شهری را یکی از بازار های بزرگ با ظرفیت تجاری سازی بالا برای شرکت های دانش بنیان برشمرد و افزود:حوزه مترو دارای ظرفیت بسیار خوبی برای استفاده از تجربیات و داشته های شرکت های دانش بنیان در جهت کمک به توسعه حمل و نقل شهری است.

وی با تاکید بر ضرورت نقش راهبری شرکت بهره برداری متروی تهران عنوان کرد: بخش های بزرگ می باید به نقش راهبری و سکان داری در تحقیق و توسعه و پژوهش توجه کنند و با حمایت از پژوهش های دارای مشتری از ظرفیت راهبری خود استفاده کنند.

ستاری ضمن اعلام آمادگی حمایت همه جانبه از شرکت های فعال دانش بنیان در حوزه حمل و نقل با بهره گیری از ظرفیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت هایی که در قالب طرح های عمرانی با شرکت بهره برداری متروی تهران همکاری می کنند با استفاده از ظرفیت حمایتی پیش بینی شده برای شرکت های دانش بنیان می توانند از تسهیلات این قانون و صندوق نوآوری و شکوفایی بهره مند شوند.

ستاری با اشاره به تشکیل کمیته مشترک با شرکت بهره برداری متروی تهران عنوان کرد: این کمیته مشترک می تواند فناوری های مورد نیاز در حوزه حمل و نقل مترو را احصا کند و بنابر اولویت با انجام حمایت ها آن ها را محقق سازد.

وی مترو را بستر بسیار مناسبی برای پیاده سازی ظرفیت های حوزه ICT عنوان کرد و افزود: بستر عظیم مترو در کلانشهرها دارای بازار بسیار گسترده ای برای حل مشکلات شهری و دارای آینده ای بسیار روشن است.

براساس این گزارش، در بخش دیگری از این نشست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل در حوزه حمل و نقل زیرزمینی دیدن کرد. مهندس درویشی مدیرعامل مترو تهران، مهندس نایبی مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه و جمعی از مدیران فنی شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران در این نشست حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا