اختراع 'فرمولاسیون سم طبیعی کنترل مگس سفید' در دانشگاه آزاد اردبیل

محمد ضعیفی زاده افزود: امروزه با رشد جمعیت و پیشرفت علم کشاوزی میزان استفاده از محیط گلخانه ای برای تولید محصولات کشاورزی افزایش و به تبع آن حضور حشراتی از جمله مگس سفید در محیط های گلخانه ای بیشتر و آفت اصلی این مراکز شده است.
وی با اشاره به این که امروزه حضور حشرات از محیط گلخانه فرا رفته و به محیط آزاد و طبیعی نیز راه یافته بیان کرد: این موضوع علاوه بر گلخانه ها در سطح شهرها از جمله تهران بزرگ نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.
این مخترع اظهار کرد: با توجه به اینکه سموم شیمیایی اثرات مضری دارد و دوره کارانسی آنها بیشتر از زمان سمپاشی تا مصرف می باشد و در همه جا به ویژه سطح شهرها نمی توان استفاده کرد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل سموم با منشاء طبیعی فرمولاسیون شد که علاوه بر نداشتن ضرر برای انسان ها و موجودات در همه مکان ها بتوان استفاده کرد.
وی ادامه داد: آزمایش های مربوط به اسپری پاشی این ترکیب در گلخانه های آلوده به صورت پنج درصد مخلوط در آب در مدت چند ساعت مجموعه مگس سفید را هم به صورت لارو و هم به صورت حشره کامل از بین می برد.
ضعیفی زاده افزود: مورد مصرف این سم در جالیز، صیفی، مزرعه سیب زمینی و توت فرنگی به صورت مزرعه اینتنسیو و محصولات زیر پلاستیک است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ، وی مزایای این سم را فرمولاسیون کاملا طبیعی و بدون ضرر برای انسان ها و طبیعت ، عدم ایجاد بیماری و ضرر برای مصرف کنندگان در صورت تجمع در گیاهان و ارایه محصول نوآورانه طبیعی با خواص آفت کشی بیشتر به ویژه مگس سفید گلخانه ذکر کرد.
مگس سفید در سال های اخیر بجز محصولات کشاورزی برای شهروندان تهرانی نیز دردسرساز شده است.