کاهش 12 درصدی تولیدمحصولات غذایی ناشی ازتخریب سرزمین در25 سال آینده

سرج ناکوزی روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی سال 2016 افزود: تا سال 2030 روندهای جهانی همچون پویایی جمعیت ، افزایش تقاضا برای مصرف انرژی، غذا و آب، فشار قابل ملاحظه ای را بر اراضی تحمیل می کند و انتظار می رود تقاضا برای غذا 50 درصد، انرژی 45 درصد و آب 30 درصد افزایش یابد.
وی اظهار داشت: حفاظت از اراضی نقش محوری را در تلاش هایمان برای رسیدن به توسعه پایدار ایفا می کند، بطوری که مدیریت موثر اراضی جزو اساسی چرخه غذا، آب، انرژی و سلامت زیست محیطی به شمار می رود و از این رو در شرایطی که ملل مختلف با چالش های گوناگون در راستای حفاظت از منابع طبیعی دست و پنجه نرم می کنند، این نوع مدیریت در قالب یکپارچه می تواند توسعه پایدار را به ارمغان بیاورد. این در حالی است که هم اکنون روز به روز میزان فشار بر منابع طبیعی با سرعت بالا در حال افزایش است.
به گفته نماینده فائو در ایران، اگر می خواهیم بر گرسنگی و ناامنی غذایی جهان تا سال 2050 غلبه کنیم باید تولیدات کشاورزی 60 درصد افزایش یابد که این امر افزایش 100 درصدی تولیدات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را شامل می شود.
وی تصریح کرد: در دهه های گذشته فائو به درخواست کشورهای عضو به ارائه تجارب فنی، مشاوره ای و حمایت های لازم در زمینه های مختلف کشاورزی و بهبود توسعه روستایی در مناطق نیمه خشک و خشک تحت تاثیر پدیده بیابان زایی پرداخته است ، بطوری که با حمایت نهادهای محلی در کنار شرکای بین المللی با موفقیت بسیار در حال مقابله با خشکسالی از طریق اجرای طرح های احیایی اراضی در طیف گسترده مناطق جهان است و دانش قابل ملاحظه این سازمان در مقابل با چالش های جدی بیابان زایی باعث شده است تا کشورهای عضو بیشتر به بررسی اثرات قابل توجه فرسایش خاک و تخریب بپردازند.

** آمادگی فائو برای ارائه خدمات فنی بین المللی به ایران
ناکوزی ادامه داد: در مناطق خشک و نیمه خشک جهان همچون ایران این چالش ها و فشارها در منابع طبیعی بیشتر قابل مشاهده است و در آینده نیز افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت بطوری که در فاصله 50 سال گذشته سازمان ملل متحد رابطه بسیار نزدیکی با ایران در خصوص مدیریت منابع طبیعی داشته و با حمایت از این کشور در قالب پروژه ها و طرح های گوناگون تلاش کرده است تا بتواند زمینه های مدیریت پایدار منابع طبیعی را بیش از پیش فراهم کند.
به گفته نماینده فائو در ایران، حفاظت از محیط زیست تمرکز اصلی برنامه های توسعه ای ما به شمار می رود و یکی از بخش های مهم برنامه پنجساله توسعه ملل متحد از سال 2017 تلقی می شود.
ناکوزی تصریح کرد: برنامه توسعه ای ملل متحد (UNDP) در سال های گذشته با اجرای پروژه های گوناگون در همکاری با دولت به برخی از این چالش ها از جمله حفاظت از تنوع زیستی زاگرس، پروژه حفاظت از جنگل های هیرکانی، ترسیب کربن و حفاظت از تالاب های ایران پرداخته است.
وی گفت: فائو به نوبه خود از بدو حضور در کشور ایران تلاش کرده دانش فنی و تجارب گسترده خود در زمینه مدیریت اراضی در کنار روش های مدیریت منابع آب، جنگلداری، مقابل با خشکسالی را ارایه دهد که برخی از این اقدام ها از پنج سال گذشته تاکنون در قالب همکاری بخش آب و خاک فائو، سازمان جنگل ها با همکاری تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) تحت عنوان پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته را در مناطق کرمان و خراسان جنوبی به اجرا گذاشته شده است. نتایج ملموس آن کنترل بیابان زایی، احیای اکو سیستم، تقویت تنوع زیستی، تحقق امنیت غذایی و ایجاد معیشت پایدار برای جوامع محلی را منجر شده است.
وی ادامه داد: فائو در مسیر پیش رو در نظر دارد به گونه ای فعال توان فنی بین المللی خود را بعنوان آژانس تخصصی سازمان ملل متحد که نقش کلیدی ایفا می کند در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد و همچنین در کنار کار گذاری های ملل متحد و شرکای دیگر به اجرای اقدامات ماندگار جامع و یکپارچه در زمینه کاربری، مدیریت و حکمرانی پایدار و موثر خاک بپردازد تا ایران به دست یابی به اهداف جدید توسعه بپردازد.
به گفته وی بر اساس آرمان توسعه پایدار خاک منبع تجدیدناپذیری است که از بین رفتن آن در طول حیات بشر قابل جبران نیست بنابراین بسیار مهم است که دست در دست هم اقدامی جمعی برای حفاظت از منابع خاک برای آینده بشر اقدام کنیم.
به گزارش ایرنا، همایش روز جهانی مقابله با پدیده بیابانزایی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان سازمان های بین المللی مستقر در ایران برگزار شد.
28خردادماه روز جهانی مقابله با بیابانزایی امسال با شعار بیابانزایی را جدی بگیریم و زمین را احیا کنیم در سالن غدیر سازمان جنگل ها مراتع و ابخیزداری برگزار شد.
 هدف از برگزاری این همایش استفاده از دانش مردم محلی در مقابله با پدیده بیابانزایی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا