خشونت علیه زنان، واقعیت قرن بیست و یکم!

زنان در طول تاریخ و در بسیاری از نقاط جهان به دلیل درک نادرست عامه از حقوق انسانی و دلایل متعدد دیگر، همواره مورد اجحاف قرار گرفته و برای برخورد با آن ها اغلب از «خشونت» به عنوان نزدیک ترین ابزار استفاده شده است. امروزه با وجود پیشرفت های صنعتی جوامع، رشد تمدن و توسعه علم و تکنولوژی، هنوز پدیده خشونت خانگی یک معضل جهانی به حساب می آید.

به واقع در عصر کنونی که جهان در هزاره جدید میلادی قرار دارد، نه تنها خشونت از زندگی زنان رخت برنبسته است، بلکه گزارش هایی تکان دهنده از حوادث، آمار، اطلاعات و اخبار از گوشه و کنار جهان ارائه می شود که نشان از نقض حقوق اولیه زنان داشته و بیانگر این حقیقت تلخ است که فقط اشکال و صور خشونت علیه زنان تغییر کرده و ماهیت آن کماکان پابرجا است.

در عصر کنونی که جهان در هزاره جدید میلادی قرار دارد، نه تنها خشونت از زندگی زنان رخت برنبسته است، بلکه گزارش هایی تکان دهنده  از گوشه و کنار جهان ارائه می شود که نشان از نقض حقوق اولیه زنان دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، یک مطالعه جامعه شناختی را در خصوص وضعیت خشونت علیه زنان ازدواج کرده ایرانی با مشارکت زنانی از شهر تهران به انجام رسانده اند.

در این پژوهش توصیفی که نتایج آن در نشریه مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان به چاپ رسیده است از پرسش نامه های علمی و تایید شده مختلفی نظیر پرسش نامه خشونت علیه زنان، جامعه پذیری جنسیتی، حمایت ها و سرمایه های اجتماعی و سلامت روان استفاده شده است.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که زنان خشونت دیده ای که به دادگاه مراجعت داشته اند، نسبت به گروه کنترل، بیشتر مورد اعمال انواع خشونت ها از سوی همسرانشان بوده اند.

بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، زنان ایرانی متاهلی که مورد خشونت واقع شده و به دادگاه مراجعه کرده اند، نسبت به گروه کنترل، سلامت روانی کم تری داشته اند.

پژوهشگران اعتقاد دارند سرمایه ها، حمایت های اجتماعی و جامعه پذیری جنسیتی سهمی تعیین کننده در پیش بینی اعمال انواع خشونت ها از سوی مردان ایرانی علیه همسرانشان دارد.

با توجه به چنین نتایجی به نظر می رسد تقویت دسترسی زنان به سرمایه ها و حمایت های اجتماعی و همچنین بهبود جامعه پذیری جنسیتی به نفع زنان، شاید بتواند به کاهش خشونت علیه آن ها در کشور ما و سایر نقاط جهان منجر شود.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: نوابخش، م. و خاقانی فرد، م. 1394. مطالعه جامعه شناختی خشونت علیه زنان ازدواج کرده ایرانی و ارمنستانی. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 13(4): 94-61.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا