بالا رفتن خطر سکته در میانسالی با‌ چاقی در کودکی

در دو پژوهش مختلف که در کشور دانمارک به انجام رسیده است، دانشمندان به دنبال بررسی پدیده چاقی بر پایه معیارهایی فراتر از وزن رفته بودند زیرا وزن مشابه در دو فرد با قد یکسان می تواند تفاوت هایی بسیار بزرگ را در نوع فیزیک بدن ایجاد کند. به این ترتیب پژوهشگران به صورت همزمان به چندین مولفه پرداخته و بیشتر بر روی شاخص توده بدنی تمرکز داشته اند.

این محققان که در دانشگاه کوپنهاک مشغول به فعالیت بوده اند، به سراغ برسی تعداد 307 هزار شهروند دانمارکی که در بازه های زمانی بین سال های 1930 تا 1987 به دنیا آمده بوده اند رفته و وضعیت سلامتی آنها را تحلیل کردند. در این میان تعداد 3 هزار و 500 زن و 5 هزار و 400 مرد در طول زدگی خود با سکته هایی با دلایل مربوط به عروق قلبی خود مواجه شده بودند.

در ادامه این پژوهشگران به سوابق مراکز بهداشت مدارس دست زده و اطلاعات مربوط به این افراد در دوران کودکی را به دست آوردند. آنها توانستند با تخمین زدن میزان شاخص توده بدنی برای هر یک از این بیماران در بازه زمانی بین 7 تا 13 سالگی آنها به سراغ تحلیلی ویژه بروند. البته این پژوهش را شاید بتواند تنها در کشوری مانند دانمارک به انجام رساند زیرا این کشور سوابق پزشکی شهروندان خود را برای مدت زمانی بسیار طولانی در بایگانی های خود حفظ می کند.

نتایج به دست آمده نشان دادند که کسانی که در سن 13 سالگی شاخص توده بدنی بالاتری را داشته اند، در بزرگسالی با خطر بالاتر سکته روبرو بوده اند. به این ترتیب دانشمندان معتقدند که کسانی که در سنین بین 25 تا 55 سالگی با سکته روبرو می شوند، به احتمال فراوان در کودکی خود از مشکل بالا بودن شاخص توده بدنی رنج می برده اند.

پژوهشگران این امر را به این ترتیب توضیح می دهند که بالاتر بودن شاخص توده بدنی موجب می شود تا رگ های موجود در مغز انسان به تدریج نازک تر شده و دیواره آنها سفت تر شود. به این ترتیب خطر نرسیدن خون به مغز بالاتر رفته و به صورت بدیهی در سنین میانسالی می توان احتمال وقوع سکته در فرد را بالاتر دانست.

در این میان ورزش هایی ساده مانند پیاده روی می توانند به خوبی برای کنترل وزن در کودکی و یا حتی بزرگسالی مورد استفاده قرار بگیرند و علاوه بر خطر حمله قلبی می توان با کمک این ورزش های ساده از مواردی مانند دیابت و یا فشار خون نیز پیشگیری کرد.

منبع: societyforscience