کاهش تصادفات جاده‌ای با هوشمند سازی خودروهای ایرانی

اخیرا  محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشور( جهاد دانشگاهی صنعتی شریف) با طراحی، ساخت و نصب دستگاه فرستنده- گیرنده بی سیم درون خودرو( سومین طرح پژوهش‌های توسعه ای بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی) برای همیشه به این معضل خاتمه دادند به همین منظور گفت و گویی با حمید رضا عطاییان، مدیر فنی این پروژه انجام دادیم.

چه ضرورتی باعث شد تا محققان شرکت شما به فکر طراحی و ساخت این  دستگاه بیافتند؟

امروزه با افزايش مشكلات فراوان درمديريت ترافيك شهری، هدايت و راهنمایي خودروها در جاده‌های برون شهری و هزينه های سنگين مالي و جاني ناشي از اين مشكلات به عنوان يك چالش بزرگ در کشور محسوب می شود از اینرو  ما تصمیم گرفتیم با بکارگیری فناوری های نوین ارتباطات هوشمند خودرویی راهی برای رهایی از این مشکل پیدا کنیم و دستگاه فرستند- گیرنده بی سیم درون خودرویی را طراحی و بسازیم؛ ایده ساخت این دستگاه حدود 5 سال پیش به ذهن ما خطور پیدا کرد. در نهایت با عقد قرار داد بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عملیات اجرایی آن از 3 سال پیش آغاز شد.

مهمترین مزیت اجرای این سیستم چیست؟

مهمترین مزیت این سیستم  استفاده از فناوری ایمنی  اکتیو است؛ این تکنولوژی از مجموعه تکنولوژی های آی تی اس است و به راننده کمک می کند تا هوشیاری اش را نسبت به محیط اطرافش به شدت افزایش دهدو اطلاعات بیشتری نسبت به مسیر و ترافیک داشته باشد. در واقع این سیستم بر خلاف ایربگ از وقوع حادثه و تصادف جلوگیری می کند؛ سیستم ایربگ پس از وقوع حادثه فعال می شود ( سیستم ایمنی پسیو است) و هزینه بیشتری به مشتری تحمیل می کند. در  مجموع اجرای طرح سامانه ارتباطات هوشمند خودرويی، زيرساخت لازم برای حصول به نتايج كلی، ارتقا ایمنی حمل و نقل شهری و جاده ای از طریق دریافت و انتقال علایم هشدار دهنده بین خودروها، بهبود مدیریت ترافیک شهری و جاده ای از طریق برقراری ارتباط خودروها با تجهیزات کنار مسیر، ایجاد امکانات لازم برای ارایه خدمات ارزش افزوده کاربرد (در حوزه هایی مانند پلاک الکترونیکی، دریافت الکترونیکی عوارض تردد خودروها در گذرگاه های خاص، کنترل آلایندگی خودروها، مدیرت سوخت و ارایه خدمات اینترنتی در حال حرکت) را فراهم می کند.

مهمترین کاربردهای این دستگاه کدام است؟

پرداخت الكترونيكی عوارض تردد خودروها، اولويت دهی عبور برای خودروهای اورژانسی در تقاطع های مفروض، رديابی خودروهای عبوری و جمع آوری داده های ترافيكی، هشداردهی ورود خودرو از مسير فرعی به جاده اصلی، اعلام وضعيت ترافيكی جاده در نقاط خارج از ديد راننده، اعلام وضعيت جاده به لحاظ محدوديت‌های ترافيكی و پديده‌های هواشناسی، اعلام توقف ناگهانی خودرو، هشداردهی عبور خودروی اورژانسی به خودروهای واقع در مسير و اعلام رخداد تصادف از جمله مهمترین کاربردهای این دستگاه است.

وجه تمایز این سیستم نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی در چیست؟

هم اکنون مکانیزم مشابه ای مانند این سیستم در دنیا وجود ندارد اما کشورهای آمریکایی و اروپایی در برنامه خود قصد دارند از انتهای سال 2015 به صورت کاربردی مشابه این سیستم را در کشورشان اجرایی کنند. ما سعی کرده‌ایم قبل از اینکه متاثر از موج جهانی این تکنولوژی باشیم به این طرح مسلط شویم و کاربردهای مورد نیاز آن را در کشورمان اجرایی کنیم. در حال حاضر نرم افزارهای متفاوتی برای کاربردهای مختلف این طرح صنعتی به اجرا گذاشته شده است.

هم اکنون در چه مرحله ای به سر می برد؟

در حال حاضر این طرح در مسیر تهران تا رشت و در یکی از خطوط اتوبوسرانی شهر قزوین اجرایی شده است و برای توسعه این سیستم با شرکت کنترل ترافیک تهران قرار دادی منعقد کرده‌ایم تا این طرح در یکی از خطوط بی آر تی اجرا شود. با اجرای این طرح زمان بندی حرکت اتوبوس‌ها و مدت توقف آنها در ایستگاه ها کنترل می‌شود؛ اتوبوس مجهز شده به این سیستم می تواند رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی را برای خود تمدید کند. در این شرایط رضایت مشتری ها زیاد، سرعت عمل راننده بیشتر و زمان سفر کوتاه تر می‌شود. پیش بینی می شود این طرح سال آینده در این تهران و سایر کلانشهرهای دیگر اجرایی شود. همچنین ما با همکاری اورژانس کل کشور، خودروهای اورژانس شهر قزوین را مجهز به این سیستم کرده ایم. این خودروها می توانند در شرایط اضطراری چراغ  قرمز 2 چهار راه را برای خودشان سبز کنند و زمان انتقال بیمار به بیمارستان را کاهش دهند. این طرح هم اکنون مراحل ثبت اختراعش را طی می کند و تاییده اش را از شورای عالی انفورماتیک کشور دریافت کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا