الگوریتم کامپیوتری ویژه ای که نقاشی را به عکس تبدیل می کند

نقاشی کشیدن از روی چهره افراد را می توان امری دشوار دانست که نیاز به مهارت و استعداد بسیار بالای هنری دارد. البته این موضوع تا چند سال پیش تنها برای انسان صادق نبود بلکه کامپیوترها نیز تقریبا با دشواری هایی مشابه دست و پنجه نرم می کردند تا این که الگوریتم هایی طراحی شدند که دقت این فرایند برای کامپیوترها را به شدت بالا بردند.

می توان با رسم نقاشی از صورت افرادی که در صحنه های جرم مشاهده شده اند (از روی اطلاعات شاهدان)، عکس این افراد را ایجاد کرده و به مراکز پلیس ارسال کرد.

با این وجود ایجاد فرایند معکوس این امر را می توان تقریبا برای انسان غیر ممکن دانست و هیچکس نمی تواند از روی یک طراحی از روی صورت انسان، یک عکس از فرد یاد شده را تولید کند ولی این امر برای کامپیوترها ممکن شده است. چندی پیش نخستین نسل این فناوری برای ایجاد عکس های سیاه و سفید از روی نقاشی های مدادی عرضه شده بودند ولی به نظر می رسد که الگوریتم جدید ارائه شده می تواند عکس هایی رنگی و به شدت شبیه به واقعیت را از روی این نقاشی های سیاه و سفید بسازد.

برای این کار از یک شبکه عصبی ویژه استفاده شده است که توسط دانشمندان دانشگاه رادباوند در هلند ساخته شده است. پروسه کاری این گروه به این ترتیب آغاز شد که ابتدا تعداد 200 هزار تصویر از صورت انسان ها از اینترنت برداشت شدند و در ادامه نیز این تصاویر به نقاشی تبدیل گشتند.

پس از آن بود که شبکه عصبی یاد شده وارد کار شده و با اعمال 11 لایه از فیلتر و تحلیل بر روی نقاشی، آن را به یک عکس واقعی تبدیل کرد. عکس های ایجاد شده به اندازه ای واقعی به نظر می رسیدند که نمی شد تفاوت بین آنها و عکس هایی که توسط دوربین برداشت شده بودند را تشخیص داد.

پس از این مرحله بود که مجموعه داده هایی متفاوت و دشوارتر در برابر این سیستم قرار گرفت و این بار نقاشی هایی که بر پایه عکس ایجاد نشده بودند در اختیار این سیستم قرار گرفت ولی نتیجه به دست آمده بازهم به صورت بسیار غافلگیر کننده ای دقیق بود. به این ترتیب می توان از این فناوری برای کاربردهای مختلفی بهره گرفت.

برای نمونه می توان با رسم نقاشی از صورت افرادی که در صحنه های جرم مشاهده شده اند (از روی اطلاعات شاهدان)، عکس این افراد را ایجاد کرده و به مراکز پلیس ارسال کرد.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا