نقش موثر آموزش و اقدامات دامپزشکی در کنترل بیماری CCHF

کریم امیری معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بیماری CCHFگفت: عامل این بیماری ویروسی بوده و مقاومت این ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود؛ بنابراین پختن گوشت و یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.
 
وی ادامه داد: این ویروس به محیط های اسیدی حساس بوده و سریع از بین می رود، با توجه به اینکه در کشتارگاههای صنعتی لاشه دام به مدت حداقل  ۲۴ ساعت دردمای 2 تا 8  درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود و پس از این مدت لاشه حالت اسیدی پیدا می کند، وجود ویروس در این لاشه ها غیر ممکن است.
 
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی افزود: عملیات سمپاشی بدن و جایگاه دام صرفاً به منظور حذف ناقلین عامل بیماری در کانون های گزارش شده موارد انسانی ، جهت پیشگیری از بیماری در انسان و در راستای همکاری های بین بخشی توسط دامپزشکی برنامه ریزی و به اجرا گذاشته می شود. اما در کنار برنامه ریزی هدفمند سمپاشی، بکارگیری روش های نوین مبارزه بیولوژیک با ناقلین، آموزش و ترویج در روستاهای واقع در مناطق پرخطر و بخصوص در کانونهای بیماری انسانی و اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه های ملی و محلی، باید مد نظر قرار گیرد. 
 
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه درصد مرگ و میر مبتلایان در مناطق آلوده طی سالهای اخیرکاهش معنی داری داشته است، می توان ادعا کرد که اقدامات پیشگیرانه در خصوص شناسائی بموقع و درمان مناسب و سریع موارد انسانی بسیار موثر بوده است و کاهش موارد انسانی در مقایسه با سال 1391 و سالهای قبل از آن ، مبین نقش آموزش و اقدامات دامپزشکی در کانونهای گزارش شده است.
 
امیری بیان داشت: لازم است نسبت به ساماندهی کشتارگاه های دام از طریق احداث و راه اندازی کشتارگاههای صنعتی مجهز به پیش سرد کن و به موازات آن جلوگیری از فعالیت کشتارگاه های سنتی اقدام کرد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: این بیماری اولین بار در سال 1944 میلادی در شبه جزیره کریمه Crimea و در سال 1969 در کنگو Congo گزارش گردید و در سال 1970 میلادی در ایران مورد شناسائی قرار گرفت و تاکنون  در  اکثر استانهای کشور موارد قطعی انسانی  تب کریمه کنگو گزارش شده است که بیشترین موارد در استان سیستان و بلوچستان می باشد ، میزان مرگ و میر در بین مبتلایان متغیر بوده و از نظر افراد در معرض خطر  نیز قصابان دامداران و کارگران کشتارگاهها بطور معناداری بیشترین موارد بیماری را بخود اختصاص داده اند.  
 
کریمی یادآور شد: همچین بررسی های انجام شده با توجه به گزارش بیشترین موارد بیماری در استانهای مرز شرقی نشان می دهد که درصد بالائی از مبتلایان به افراد غیر ایرانی مقیم ایران مربوط است.
 
گفتنی است بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان  طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد .
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا