با ساخت نانومیله‌های جاذب آب پوشاک ضدتعرق تولید می‌شود

محققان پس از تولید ناخواسته نانومیله‌های غنی از کربن دریافتند که این اختراع تصادفی از رفتار عجیبی با آب برخوردار است و می‌تواند راه را برای تولید سیستم‌های جذب آب با انرژی کم و پوشاک ضدتعرق هموار کند.

آنها متوجه شدند که مواد بطور عادی در زمان‌هایی که رطوبت هوای اطراف آنها بالا می‌رود، آب بیشتری جذب می‌کنند. اما در رطوبت نسبی بین 50 تا 80 درصد، این نانومیله‌ها برعکس عمل کرده و آب را بیرون می‌دهند. به گفته محققان، این رفتار در هیچ ماده دیگری دیده نشده است.

این نانومیله‌ها در رطوبت کمتر از 50 تا 80 درصد رفتاری عادی نشان می‌دادند. از این رو می‌توان این فرآیند را با کاهش میزان رطوبت تغییر داد.این ماده اسفنج‌مانند بطور اشتباهی در زمانی که دانشمندان سعی داشتند نانو سیم‌های مغناطیسی تولید کنند، ساخته شدند. آن‌ها در زمان آزمایش این نانومیله‌ها با ابزارهای تحلیل بخار متوجه خاصیت عجیب آن‌ها در جذب و دفع آب شدند.

کاربردهای احتمالی این کشف می‌تواند شامل سیستمی باشد که رطوبت را از هوای کویر گرفته و سپس آب جمع‌آوری شده را زمانی که رطوبت به سطح خاصی رسید، آزاد کند. همچنین می‌توان از آن در تولید غشایی در پوشاک بهره برد که عرق را گرفته و آن را به بخار تبدیل می‌کند.به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌دیلی،این تحقیق در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.