زندگی در ایستگاه بین المللی فضائی

 تیمی از مهندسین پرواز سال گذشته عملیات ویژه ای در ایستگاه بین المللی فضائی واقع در ارتفاع صدها کیلومتری بر فراز سطح زمین انجا دادند . در همین رابطه Claudio Rosmino خبرنگار یورو نیوز گفتگویی با آن ها ترتیب داده است .

ایستگاه بین المللی فضائی دقیقا چه تعریفی دارد ؟

ایستگاه بین المللی فضائی یک پروژه مشترک بین 5 کشور و سازمان های فضائی ان ها است . این پنج کشور عبارتند از : سازمان فضائی ناسا از آمریکا ، سازمان فضائی روسیه ، سازمان فضائی ژاپن ، سازمان فضائی اتحادیه اروپا و سازمان فضائی کانادا. پروژه ساخت این ایستگاه در سال 1998 میلادی آغاز شد و نخستین فضانوردانی که به ماموریت در این ایستگاه اعزام شدند ، یک فضانورد آمریکائی به عنوان فرمانده تیم و دو فضانورد روس بودند . این ماموریت در زمستان سال 2000 میلادی آغاز شده و نخستین حضور انسان در ایستگاه بین المللی به شمار می رود .

تا کنون و طی پانزده سال گذشته بیش از 250 نفر در این ایستگاه اقامت کرده اند ، البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که حداکثر ظرفیت این ایستگاه شش نفر است .  ایستگاه بین المللی فضائی در مدار تحتانی زمین قرار داشته و در معمولا در محدوده فاصله 330 کیلومتری تا 435 کلیومتری از سطح زمین مستقر است . پروژه ایستگاه بین المللی فضائی امکانات لازم جهت انجام آزمایش های علمی در خارج از جو زمین ، عملیات مشاهده و بررسی و همچنین به عنوان یک ایستگاه میانی و رابط جهت سفر به ماه ، سایر سیارات منظومه شمسی و یا سایر سیارک ها کاربرد دارد . بر اساس گزارش های منتشر شده توسط ناسا ، آزمایش های انجام شده در این ایستگاه بین المللی تاکنون سبب ایجاد دستاوردهای ارزشمندی در بهبود شرایط زندگی در کره زمین شده است . مهمترین این دستاوردها در حوزه ساخت و مطالعه واکسن ها ، امداد در شرایط بحرانی و حوادث جوی و کشاورزی است .

لطفا در مورد اطلاعات آماری این ایستگاه ، توضیحاتی ارائه کنید :

در ماه می سال 2013 آژانس فضائی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایستگاه بین المللی فضائی دارای هزینه ای برابر با 100 میلیارد یورو است . این مبلغ شامل همه موارد توسعه و نوسازی ، سرهم کردن قطعات و مونتاژ آن ها و فراهم کردن امکان ادامه فعالیت های این ایستگاه برای ده سال آینده است .  بر اساس این گزارش ، اتحادیه اروپا هزینه این ایستگاه را برای ادامه این پروژه در بین کل مردم اروپا سرشکن کرده است و به این ترتیب ادامه فعالیت این ایستگاه از طریق پرداخت یک یورو توسط هر کدام از شهروندان اتحادیه اروپا در طول یک سال تامین شد .

طول ایستگاه بین المللی فضائی 109 متر است و بخش مرکزی آن 51 متر درازا دارد . وزن کلی این ایستگاه فضائی در حدود 420 تن بوده و داخل ان 14 بخش قابل سکونت تعبیه شده است . این بخش ها در مجموع دارای حجمی بالغ بر 935 متر مربع هستند . این میزان فضای قابل سکونت تقریبا در حد نیمی از ابعاد یک هواپیمای بوئینگ 747 محسوب می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا