چرا سمور قطبی در آب یخ نمی زند؟

سمور قطبی یکی از شگفت انگیز ترین جانوران موجود در جهان محسوب می شود که در محدوده وسیعی از سرزمین های نیمکره شمالی شامل شمال قاره آمریکا، آلاسکا و مناطق قطبی شمال روسیه زندگی می کند. این جانور زمان زیادی از عمر خود را داخل آب در حال شنا کردن است.

از دست دادن دمای بدن داخل آب در حدود 27 برابر سریع تر از زمانی است که موجودات خونگرم در خشکی به سر می برند. این موضوع نشان دهنده نبرد سختی است که سمور آبی با طبیعت به منظور گرم نگه داشتن اندام های داخلی خود با هدف زنده ماندن  پیش رو دارد.

 در این میان باید توجه داشت که  زیستگاه طبیعی این حیوان در مجاورت قطب شمال بوده و دمای آب محل زندگی وی در نیمی از سال حدود صفر درجه یا یک درجه بالای صفر است و در بسیاری از روزهای سرد زمستانی، این دما به زیر صفر رفته و آب های منطقه؛ منجمد می شوند ولی با این وجود، سمور آبی بومی مناطق قطب باز هم حاضر به ترک آب و امدن به سمت ساحل نیست. آزمایش های انجام شده نشان می دهد که از دست دادن دمای بدن داخل آب در حدود 27 برابر سریع تر از زمانی است که موجودات خونگرم در خشکی به سر می برند. این موضوع نشان دهنده نبرد سختی است که سمور آبی با طبیعت به منظور گرم نگه داشتن اندام های داخلی خود با هدف زنده ماندن  پیش رو دارد.

این موضوع زمانی جالب تر است که بدانیم بر خلاف سایر پستاندارانی که در آب زندگی می کنند، سمور آبی فاقد لایه  چربی زیر پوست است که سبب گرم نگهداشتن موجودات در آب های یخزده می شود. به گفته جانور شناسان، راز سمورهای آبی و توانائی آن ها در تحمل سرمای شدید، در پوست خز مانند بدن آن ها نهفته است . در بدن این حیوان در حدود یک میلیون تار موی خز مانند در یک اینچ مربع وجود دارد. برای درک بهتر این موضوع کافی است تا بدانید این تعداد مو که در یک اینچ مربع از بدن سمور های آبی وجود دارد، به طور معمول در تمامی سر یک انسان رشد می کند.

مطالعات جانور شناسان همچنین نشان می دهد هیچ جانوری در سراسر دنیا به مانند سمورهای آبی دارای تراکم مو در بدن خود نبوده و این جانور به واسطه تراکم موهای طبیعی خود در رتبه نخست جهان قرار می گیرد. از سوی دیگر پوست و خز سمورهای آبی دارای دو لایه است: لایه فوقانی به صورت رشته های بلند و ضد آب بوده و لایه های زیرین کرک مانند و گرم هستند. لایه فوقانی همواره به واسطه ترشح غدد ویژه موجود در پوست سمور، چرب بوده و این موضوع سبب ایجاد لایه ای نفوذ ناپذیر در برابر آب خواهد شد. از سوی دیگر موهای بدن این حیوان علاوه بر تراکم بالا و چرب بودن، دارای قلاب های میکروسکوپی ویژه ای است که موجب یک پارچه شده سطح بیرونی شده و لایه زیرین کرک دار پوست سمور با حبس کردن هوا در داخل خود؛ گرم مانده و مانند یک عایق حرارتی عمل می کند. به این ترتیب، سمورهای آبی در مناطق مجاور قطب شمال قادر هستند بدون هیچ مشکلی به داخل آب های یخ زده رفته و بدون احساس سرما، شنا کنند.

 منبع: howitworks

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا