کارفرمایان بزرگ دنیا ربات ها را جایگزین انسان ها می کنند

گزارش جان سیگریمات از شرکت بانکداری سرمایه گذاری آسیا (CLSA) نشان می دهد شرکت فاکسکان (Foxconn) یکی از شرکای کلیدی اپل، گوگل و آمازون است و دهمین کارفرمای بزرگ دنیاست که 60 هزار نفر از کارکنان خود را با ربات جایگزین کرده است.

همچنین شرکت والمارت (Walmart) سومین کارفرمای بزرگ دنیاست که دارای 2.1 کارمند است. این شرکت به دنبال جایگزین کردن  بازرسان سهام (stock-checkers) سخت افزار با پهپادهای پروازی است که این پهپادها می توانند در کسری از ثانیه از کیلومترها قفسه اسکن بگیرند.

وزارت دفاع امریکا هم که بزرگ ترین کارفرمای دنیاست، دارای بزرگ ترین ناوگان وسایل نقلیه هوایی یا همان پهپادهاست. این وزارتخانه به طور مثال دارای دست کم 7362 پهپاد Ravens RQ-11 عملیاتی است.

از 10 کارفرمای مورد بررسی، فقط سازمان ملی خدمات بهداشت بریتانیا با ربات ها خصومت دارد. این سازمان دارای پرسنل عظیمی از پزشکان و پرستارانی است که کارهای منحصر به فرد و غیرتکراری انجام می دهند. این در حالی است که کارفرمایان بزرگ دیگر دارای مسئولیت های تکراری هستند که نرم افزار می تواند عملکرد بهتری در آن ها داشته باشند.

77 درصد تمامی مشاغل چینی ممکن است رباتیک شوند

60 هزار ربات شرکت فاکسکان فقط کسر کوچکی از 1.3 میلیون کارمند این شرکت است؛ بنابراین دنیا هنوز در آغاز آینده رباتیک خود است. با این حال تعداد معدودی از مردم از میزان انقلاب در حال رخداد در بازار کار آگاهند. دانشگاه آکسفورد و دانشگاه سیتی پیش بینی می کنند 77 درصد از تمامی مشاغل موجود در چین در خطر خودکار شدن قرار دارند. همچنین 57 درصد مشاغل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در معرض خطر خودکار شدن قرار دارند.

مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی کرده پنج میلیون شغل در سراسر جهان احتمالا تا سال 2020 از بین خواهند رفت. شرکت آی بی ام نیز ادعا کرده رایانه ای ساخته که در تشخیص دادن سرطان بهتر از انسان ها عمل می کند. حتی ژورنالیسم نیز از حمله ربات ها در امان نیست و آسوشیتد پرس از نرم افزار هوش مصنوعی برای نوشتن گزارش های این خبرگزاری استفاده می کند.

با این حال چشم انداز بیکاری انبوه ناشی از ربات ها قاطعانه نیست و چشم انداز خوشبینانه از یک آینده رباتیک را می توان این گونه تصور کرد که مددکاران مکانیکی به انسان ها امکان چهار روز کار را در هفته می دهند و بخشی از بار کاری را به عهده می گیرند؛ بنابراین آن ها این امکان را فراهم می کنند که انسان ها مدت بیشتری اوقات فراغت داشته باشند. همچنین دیدگاه خوشبینانه این است که فناوری جدید تمایل دارد مشاغل زیادی را در مقایسه با مشاغلی که از بین می برد، ایجاد کند و این که هر کارگر ربات به یک سازنده، یک مدیر و یک فرد سرویس کار نیاز دارد.

تیم های متشکل از انسان ها و ربات ها با همکاری یکدیگر می توانند به طور کارآمدتر و پر بازده تری در مقایسه با تیم های صرفا انسانی یا رباتیک عمل کنند و این فرآیند همکاری گونه وقت هدر داده شده توسط انسان ها را تا 85 درصد کاهش داد.

با این حال دیدگاه خوشبینانه درباره آینده ربات ها با این موضوع کمرنگ می شود که ربات های ارزان طبقه متوسط و کم درآمد را از رده خارج کرده و سود بیشتری را برای صاحبان کارخانه ها و افراد موجود در بالای زنجیره ثروت ایجاد می کنند. در این بین اینترنت مشاغل رسانه ای زیادی ایجاد کرده اما این مشاغل به اندازه مشاغل نابودشده  در بخش چاپ نبوده است.

گزارش دانشگاه سیتی نشان می دهد مزایای تغییرات فناورانه تا حد زیادی به اشتراک گذاشته نمی شود و به نظر می رسد پیشرفت ها در خودکار شدن و رباتیک گسست موجود بین طبقات اجتماعی را بین یک تا 99 درصد افزایش دهد.

موضوع زمانی بغرنج می شود که همه چیز به زیرساخت دیجیتالی وابسته خواهد بود، انسان ها مالکیت خصوصی شان را از دست خواهند داد و تعدادی از مشاغل سریع تر از مشاغل ایجاد شده، نابود خواهند شد.

وجهه خوشبینانه این موضوع زمانی است که انسان این نوآوری را به سمت مسیری می برد که از این فرصت برای مستقل شدن از منابع محدود، متوقف کردن تغییرات جوی و ارائه برق به چهار میلیارد نفری که امروزه به اینترنت دنیا متصل نیستند، استفاده کند.

گزارش CLSA و بانک مریل چرچ امریکا بر میزان رخداد این تغییر می پردازد. بر اساس این گزارش، چین دارای سریع ترین استفاده از ربات است و بیش از 57 هزار ربات صنعتی را در سال 2014 خریدار کرد و این رقم 25 درصد تمامی ربات های دنیا به شمار می آید. شرکت مک دونالد که 1.9 میلیون کارمند دارد، نیز می تواند به سمت استفاده از ربات ها گام بردارد.

در مطالعه انسان-ماشین که توسط دانشگاه ام آی تی و بر روی کارخانه بی ام و انجام شد، مشخص شد که تیم های متشکل از انسان ها و ربات ها با همکاری یکدیگر می توانند به طور کارآمدتر و پر بازده تری در مقایسه با تیم های صرفا انسانی یا رباتیک عمل کنند و این فرآیند همکاری گونه وقت هدر داده شده توسط انسان ها را تا 85 درصد کاهش داد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا