ابرکامپیوتری برای پیش‌بینی وضع هوا

 احتمالا برای‌تان پیش آمده که بخاطر پیش‌بینی هواشناسی موقع خروج از خانه با خودتان چتر برداشته باشید اما باران نباریده باشد یا بدون چتر خارج شده باشید اما باران غافلگیرتان کرده باشد.

برای افراد عادی پیش‌بینی‌های نه چندان دقیق مشکل خیلی بزرگی به حساب نمی‌آید اما برای کشوری مثل هند که کشاورزی‌ای‌اش به شدت از آب و هوا متاثر می‌شود مساله اساسی‌تر از این حرف‌ها است. به همین دلیل است که این کشور مشغول به ساخت یک ابرکامپیوتر شده و برای ساختش هم ۶۰ میلیون دلار هزینه کرده است. کامپیوتری که قادر خواهد بود بادهای موسمی (بادهایی که در زمستان از خشکی به دریا می‌وزند و سردند و در تابستان به صورت هوای مرطوب و گرم از دریا به خشکی می‌وزند). را پیش‌بینی کند.

این کشور از سیستم فعلی پیش‌بینی وضعیت آب و هوا راضی نیست. سیستم‌هایی که در حال حاضر در این کشور استفاده می‌شوند نتوانستند عملکرد قابل‌قبولی داشته باشند به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹ در این کشور خشک‌سالی‌ای ایجاد شد که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بود اما سیستم‌های پیش‌بینی آب و هوا قادر به پیش‌بینی موفق آن نشدند.

این سیستم جدید قرار است با داده هایی که از ماهواره‌ها، بالون‌ها و هواپیماها جمع‌آوری می‌شوند مدل‌های سه‌بعدی آب و هوا بسازند.

ظاهرا این ابرکامپیوتر از سیستم قبلی ۱۰ برابر سریع‌تر کار می‌کند و به دلیل پیش‌بینی‌های بهترش می‌تواند تا ۱۵ درصد میزان خروجی محصولات کشاورزی را بیشتر کند. این سیستم احتمالا در سال ۲۰۱۷ عملیاتی می‌شود.

 

منبع:digikala

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا