ببر سیبری در انتظار تعیین تکلیف سازمان محیط زیست

 داریوش جهان پیما در گفت و گو با ایرنا، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، برای تعیین تکلیف ببری که 4 سال پیش به ایران وارد شده تلاشی نمی کند به طوری که به نظر می رسد این ببر به دست فراموشی سپرده شده است.وی اظهار داشت: در جلساتی که طی چند ماه اخیر با حضور مسئولان وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، دو راهکار معدوم سازی و یا تغییر محل قرنطینه ببر سیبری از سوی سازمان دامپزشکی پیشنهاد و مقرر شد، آن سازمان به طور کتبی یکی از دو راهکار را انتخاب و به سازمان دامپزشکی اعلام کند.

به گفته وی، در صورت تعیین یکی از دو راهکار پیشنهادی سازمان دامپزشکی، نیز شرایط مورد نیاز برای اجرای عملیات مذکور را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه خواهد داد تا بدون هیچ مشکلی وضعیت ببر سیبری مشخص شود.

جهان پیما ادامه داد: بنابراین در صورت انتخاب روش معدوم سازی توسط مسئولان سازمان محیط زیست، نوع دارو، مکان معدوم سازی و در صورت تائید تغییر محل نگهداری این گونه ارزشمند که نظر سازمان دامپزشکی هم بر آن است، شرایط محل جدید قرنطینه را به مسئولان محیط زیست اعلام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه تا امروز هیچ نامه ای از سوی مسئولان سازمان محیط زیست مبنی بر انتخاب یکی از دو گزینه فوق به سازمان دامپزشکی انتخاب و ابلاغ نشده است، گفت: متاسفانه تنها درخواستی که از سوی سازمان محیط زیست به دست ما رسیده، درخواست خونگیری مجدد از این حیوان است.

وی افزود: البته سازمان دامپزشکی با خونگیری از حیوان مخالفتی ندارد، اما براین باوریم که سازمان حفاظت محیط زیست باید تصمیم قطعی خود را برای معدوم سازی یا نگهداری از این حیوان به صورت کتبی به سازمان دامپزشکی کشور اعلام کند.

وی اضافه کرد: در آن صورت شرایط لازم برای محل جدید نگهداری و خونگیری مجدد از حیوان تعیین و مشخص خواهد شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: قرار بود هفته گذشته نشستی در این زمینه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود که توسط خود مسئولان آن سازمان، لغو شد.

جهان پیما، افزود: سازمان دامپزشکی همچنان برای رهایی ببر سیبری از قرنطینه 4 ساله، بر پیشنهاد خود استوار است اما مسئولان سازمان محیط زیست هستند که به عنوان متولی ببر سیبری با انتخاب یکی از دو راهکار پیشنهادی یعنی معدوم سازی یا نگهداری از حیوان در مکانی جدید، سرنوشت این گونه باارزش جانوری را رقم خواهند زد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا