انتشار گازهای گلخانه ای , عامل تابستان های داغ پیش رو

به گفته دانشمندان موسسه تحقیقات اتمسفریک مرکز ملی آمریکا، احتمال این که تابستان ها در سال های 2061 تا 2080 به طور بی سابقه ای گرم شود، بالغ بر 80 درصد در سراسر مناطق زمینی جهان به استثنای قطب جنوب است. قطب جنوب در این مطالعه مد نظر قرار نگرفته است. 
اما این احتمال در صورت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، به 41 درصد کاهش می یابد.
'فلاویو لهنر' نویسنده ارشد این مطالعه گفت: گرمای شدید تابستان ها همواره برای جامعه چالش هستند، زیرا خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهند، می توانند به محصولات صدمه بزنند و باعث افزایش خشکسالی شوند.
محققان برای بررسی وضعیت تابستان در سال های آتی، از دو مجموعه موجود شبیه سازی های الگو استفاده کردند و دریافتند که اگر انتشار گازهای گلخانه ای به صورت کاهش نیافته ادامه یابد، در فاصله زمانی میان سال های 2061 و 2080 ، احتمال این که تابستان ها در بخش های بزرگی از شمال و جنوب آمریکا، مرکز اروپا، آسیا و آفریقا داغ تر از هر تابستانی باشد که تاکنون ثبت شده است، بیش از 90 درصد خواهد بود. 
همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، در برخی مناطق، احتمال گرم شدن بی سابقه تابستان ها کمتر از 50 درصد باقی می ماند اما در آن مناطق از جمله آلاسکا، مرکز آمریکا، کشورهای اسکاندیناوی، سیبری و قاره استرالیا، دمای هوای تابستان معمولا بسیار متغیر است و تشخیص اثرات تغییر آب و هوا را دشوارتر می سازد.
با این همه، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، احتمال گرم شدن بی سابقه هوا را در تابستان های دهه های آینده پایین می آورد، از جمله این احتمال در بخش هایی از برزیل، اروپای مرکزی و شرق چین بیش از 50 درصد کاهش می یابد. 
اما در برخی مناطق از جمله ساحل شرق آمریکا و بخش های بزرگی از مناطق استوایی، احتمال گرمای بی سابقه حتی در صورت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بالای 90 درصد خواهد بود.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی فایننشال اکسپرس، این مطالعه در مجله Climatic Change منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا