الگوریتمی برای دیدن چیزهایی که چشم انسان نمی‌بیند!

گروهی تحقیقاتی به سرپرستی «بهرام جلالی» استاد مهندسی برق دانشگاه UCLA و با همکاری محقق ارشد، «محمد اصغری» کدهای لازم برای پیاده‌سازی الگوریتمی را در دسترس عموم قرار داده‌اند که تصاویر را با سرعت بسیار زیادی پردازش می‌کنند و آنچه را چشم انسان قادر به مشاهده نیست، برای کامپیوتر نمایان می‌سازد.

این محققان اعتقاد دارند که این کد را می‌توان در کاربردهای امنیتی نظیر شناسایی چهره، اثر انگشت و عنبیه به کار برد. حتی استفاده از این الگوریتم در سیستم ناوبری خودران‌ها یا بازرسی محصولات صنعتی نیز امکان‌پذیر است. این الگوریتم با انجام محاسبات ریاضی لبه‌های سوژه را شناسایی کرده و ویژگی‌های آن را آشکار و استخراج می‌کند و حتی قادر است کیفیت تصاویر را بهبود داده و بافت‌های شی را تشخیص دهد.
این الگوریتم را می‌توان به طور رایگان از طریق دو پلتفرم منبع‌باز «Github» و «Matlab File Exchange» دانلود کرد. در دسترس عموم قرار گرفتن این کد به صورت منبع‌باز، این امکان را فراهم خواهد کرد تا محققان با همکاری یکدیگر به مطالعه بپردازند، از آن استفاده کنند، الگوریتم را بهبود داده، آزادانه آن را تغییر دهند و منتشر کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند آن را در نرم‌افزارهای بینایی کامپیوتری و شناسایی الگو و سایر نرم‌افزارهای پردازش تصویر استفاده کنند.
الگوریتم مذکور که با نام «Phase Stretch Transform» شناخته می‌شود، حاصل تحقیقات این دانشگاه به‌منظور یافتن روشی برای تصویربرداری و تشخیص فوق‌سریع سلول‌های سرطانی خون است. این الگوریتم کمک می‌کند کامپیوتر ویژگی‌هایی از سوژه را که با روش‌های معمول تصویربرداری قابل مشاهده نیستند، ببیند. برای مثال، با این الگوریتم می‌توان ساختار داخلی یک لامپ ال‌ای‌دی روشن را مشاهده کرد؛ چیزی که با روش‌های تصویربرداری معمول امکان‌پذیر نیست.

منبع:ماهنامه شبکه