ایران در حال ورود به شرایط خوب ارتباطاتی است

 روزهای اخیر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران شاهد اتفاق مثبتی بود و آن امضای تفاهمنامه برای کاهش تعرفه اینترنت برای ارایه دهندگان داخلی خدمات بود که بین چند شرکت داخلی ارابه کننده خدمات به امضا رسیدبراساس این تفاهمنامه، شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنت از این پس با ارتباط مستقیم با مراکز تبادل اطلاعات کشوری، هزینه ها را کاهش خواهند داد که این کاهش هزینه ها برای کاربر نهایی بیشتر در استفاده از تصاویر و فیلم ها خواهد بود.

محمدعلی یوسفی زاده در این زمینه افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گام های خوبی برداشته و بزودی اخبار خوب دیگری خواهیم شنید، تغییراتی که در حال رخ دادن است نویدبخش سرویس‌دهی خوب و ارائه امکانات جدید برای کاربران در تمام بخش ها خواهد بود.
وی در جمع خبرنگاران، به سرعت رشد روز افزون صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات ( آی.سی.تی) در جهان اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم در این مدت گام های بسیار خوبی در این بخش برداشته که موجب رونق گرفتن این حوزه شده است.
این فعال بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان با بیان اینکه بحث شبکه ملی اطلاعات سالها در کشور مطرح شده بود، اما سرعت پیشرفت آن بسیار کند بوده است یادآورشد: اما اکنون بنظر می رسد با مسیری که شرکت زیرساخت در پیش گرفته و تغییراتی که در شرکت مخابرات در حال صورت گرفتن است رسیدن به این شبکه سرعت بیشتری گرفته است.
ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی در روزهای اخیر در این باره با بیان اینکه اقدام های خوبی در حوزه فنی شبکه ملی اطلاعات صورت گرفته است، گفت: نخستین مرکز تبادل داده ٢٧ اردیبهشت امسال در تهران افتتاح شد که ترافیک این مرکز از ۲۵ گیگابیت بر ثانیه فعلی به ۸۰ گیگابیت بر ثانیه تا آخر خرداد می‌رسد.
وی گفته است: تا پایان این هفته نیز مراکز تبادل ترافیک در شیراز و تبریز هم راه‌اندازی می‌شود و همه عرضه‌کنندگان خدمات و محتوای اطلاعاتی در داخل کشور در چارچوب این شبکه کار خواهند کرد.
فیروزابادی از کاهش چهار برابری هزینه دسترسی به محتوای داخلی اینترنت تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تعرفه و هزینه استفاده از خدمات شبکه ملی اطلاعات، نصف تعرفه استفاده از اطلاعات مشابه سایت‌های خارجی خواهد شد.
یوسفی زاده در ادامه افزود: تکالیفی که برای شرکتهای دارنده پروانه ارتباطات ثابت (FCP) در این مدت تعیین شده و منطبق با فناوری های روز و تغییرات دنیا است، کشور را آماده ورود به خوب ترین زمان بهره برداری از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کرده است.
مدیرعامل این شرکت انتقال داده به برگزاری جلسه های متعدد در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: اکنون باید خود را آماده تغییر در مدل تعرفه‌گذاری کرده و برخی از هزینه‌ها باید مطابق با استانداردهای جهانی کاهش پیدا کند تا توسعه اتفاق بیافتد.
وی به اقدام های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای انتقال روند دریافت ورودی های اینترنت از جنوب به شمال کشور اشاره کرد و افزود: این اقدام بهبود موثری در کیفیت اینترنت ایجاد کرده است.
یوسفی زاده با بیان اینکه قرار است اینترنتی که تحویل شرکتها می شود مطابق با یک مدل تعرفه باشد افزود: تعیین چهار مرکز تبادل داده از سوی وزارت ارتباطات، به شرکتهای فعال این امکان را می دهد تا بتوانند به انتخاب خود شبکه‌شان را در این چهار نقطه توزیع کرده و این موضوع دستاورد خوبی برای اتصال بهتر کاربرنهایی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون و با این اقدام دیگرمانند گذشته میزان زمان دسترسی به محتوا در شهرهای تهران و قم با شهرهای جنوبی کشور تفاوت های چشمگیری نخواهد داشت.
پیش از این محمدجواد جهرمی آذری مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفته بود: 80 درصد اینترنت کشور از جنوب و از کابل های دریایی تامین می شد، اما اکنون براساس مذاکره های صورت گرفته برای اتصال به اروپا، بیش از 70 درصد ترافیک کشور از شمال برقرار می شود که این موضوع بالغ بر 60 میلی ثانیه تاخیر در ترافیک ارتباطی را ارتقا داده است.
وی اضافه کرد: اقدام های انجام شده از سوی زیرساخت، نه تنها در داخل کشور بلکه کیفیت ارتباطات دنیا در عرصه بین الملل نیز تحت تاثیر قرار گرفته ، به نحوی که اتصال شرق به غرب تا 60 میلی ثانیه بهبود یافته است.
محمد جواد آذری جهرمی ضمن تاکید بر راه اندازی مرکز پیرینگ بین الملل در چابهار گفت: اکنون در این باره با یک شرکت مخابراتی ایتالیا وارد مذاکره شده ایم که این موضوع نیز می تواند کیفیت انتقال پهنای باند را با حداقل زمان ممکن ارتقا بخشد. وی افزایش کیفیت اینترنت را دغدغه اصلی زیرساخت عنوان کرده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا